Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Du och din hjärna

brain hijinksDet är dagen innan ett stort biologiprov. 120 sidor att läsa in, och du har knappt börjat. Vad gör du?

Hjärnan behöver omväxling

Hjärnan behöver omväxling! Hjärnan behöver omväxling! Vad du än gör, så tror jag du är lite sent ute... Men många jag känner skulle ägna natten åt att hårdplugga. Fastän du nu är ruggigt sent ute, skulle jag vilja ge följande råd: Plugga aldrig flera timmar i sträck.

När du pluggar som allra mest intensivt (även om det inte är i panik), så är det viktigt att du låter hjärnan växla tempo då och då. Det är precis som när man bygger muskler: Du kan inte bara kämpa intensivt, utan du måste låta musklerna få tid att vila och bygga upp sig också.

Ett bra tips är att ta 10-15 min paus varje timme. Under den här pausen ska du göra något helt annat än att plugga, för att just låta hjärnan jobba med något annat ett tag.

 

Annons

 
  • Spelar du något instrument? Ta och riv av ett par låtar för att pausa!
  • Saknar du din pojk-/flickvän? Ta och skicka några SMS under pausen!
  • Ta ett äpple och gå ett varv runt kvarteret för att lufta huvudet lite!
  • Gör några armhävningar eller pull-ups för att få igång cirkulationen!
  • Brygg dig en kopp te eller kaffe!
  • Ta en runda på Facebook eller någon av dina favoritsajter på nätet (men låt det inte ta mer än 10-15 minuter – sätt gärna en klocka för att hjälpa dig passa tiden)!

Hjärnan behöver en sund kropp

Ta en promenad! Ta en promenad! Det finns ett latinskt ordspråk som lyder "mens sana in corpore sano" (en sund själ i en sund kropp). Det tolkas ofta som att man måste ha en sund kropp för att också kunna hålla hjärnan i trim.

Du som redan har en sport som hobby

Du som redan är lite sportig av dig vet kanske att du mår bra av 1-2 träningspass per vecka.

(Du som tränar på elitnivå avverkar förstås många fler träningspass, men det är ju en helt annan sak!)

Du som inte är så sportig av dig

Även du som inte sportat sedan du sparkade boll i förskolan behöver faktiskt jobba med kroppen lite då och då. Här är två tips:

  1. Gör det mesta du kan av skolans idrottslektioner! 

    Jag vet att gympan i skolan kan vara en plåga och att man inte trivs i omklädningsrummet, men om man försöker anstränga sig så blir man faktiskt mycket piggare efteråt!

  2. Ta en promenad!

    Att ta en rask promenad är faktiskt nyttigare än vad man kan tro. Du får upp pulsen lite och kommer ut och ser något annat än hemmets fyra väggar. Och du behöver inte byta till några specialkläder heller! 😊