Återkoppling till föreläsningen: Varför forskar människan? (Cecilia Hägerhäll)
Två synvinklar: Personligt och "darwinistiskt".
Personligt
Frågar du mig, så är det för att det är så kul!
Utbildning → Examen → ev. forskarutbildning
Stort eget ansvar
Flexibla tider
"To become rich and famous"
"Vanligt" jobb - fast ovanligt intressant och roligt!
Forskning ger högre fitness
Fitness = ett mått på en individs relativa reproduktion.
- Alltså: Ju högre fitness, desto mer av sina gener lyckas en individ föra vidare.
Den första "forskaren"
- Flintasten → kniv → spjut → pilbåge → armborst
Gäller det här med fitness än idag? SJÄLVKLART! 😊
- Svenska staten skjuter till pengar till forskning
- Detta gynnar svensk industri
- Vi får högre levnadsstandard
- Vi får högre fitness!
Cost/benefit-analys
"Är det lönt att forska om detta?"
Fråga eleverna: Vad är det "lönt" att forska om?
- Endast naturvetenskaplig forskning?
- Hur är det med de humanistiska vetenskaperna?
Vad gör vetenskapsmannen/-kvinnan?
Skiljer mellan tro och vetande
Därför måste vi försöka definiera "vetenskap"
Skalman: "Jag tror bara det jag vet."
- Ganska fånigt uttalande, egentligen
Tro ≠ vetenskap (alltså kan man inte tro sådant man vet)
Bilden av en vetenskapsman genom tiderna
(Klassens kvinnor får ursäkta - nu blir det bara män...) :-/
Alkemisten (medeltid - renässans)
Johannes Kepler (renässans)
Albert Einstein - den (numera) klassiska bilden av en vetenskapsman
- Håret på ända
- Missförstådd
- Lite egen - lite udda (ofta utanför resten av samhället)
- Lätt autistisk?
- Tafatt, fumlig - tummen mitt i handen
- "Knäppgök"
Fler udda vetenskapsmän:
- Skalman
- Oppfinnar-Jocke
- Professor Kalkyl
- Dr. Emmett Brown (Uppfinnaren i "Tillbaka till framtiden")
- Eleverna har fler exempel...?