Kursen i Naturkunskap A ges inte längre, och den här sidan uppdateras inte längre. För mycket bättre sidor om ämnenas kretslopp, se istället de här länkarna: |
Inledning
- Energin flödar genom ett ekosystem, och går för alltid förlorad
- Kemiska ämnen går runt, runt, runt i olika kretslopp
Vattnets kretslopp
- Rita upp hav, land
- Avdunstning från hav
- Kondensering i moln
- Nederbörd över land
- Ytvatten rinner ner i havet
- Nederbörden rinner ner till grundvatten, ut i havet
- Nederbörden dricks upp av växter, djur
- Växter avger vatten (avdunstning från bladen)
- Växter gör om koldioxid och vatten till kolväten
- Djuren avger vatten (förbränning av kolväten ger vatten + koldioxid)
- Djuren avger vatten (avdunstning)
- Djuren avger vatten (kissar, dör)
Vattnet återgår till atmosfären eller grundvattnet
Kolets kretslopp
- Koldioxid finns i atmosfären, CO2. (Kan eleverna denna formel?)
- CO2 utgör c:a 0,035% av luften
- Detta kol utnyttjar växterna till att bygga sina organiska beståndsdelar med.
- Rita upp ”koldioxid-atmosfär”
- Rita en växt under denna, pil neråt till den = fotosyntes
- Vid fotosyntesen bildar växterna socker av koldioxid + vatten + solljus
- Alla gröna växter, alger och vissa bakterier innehåller klorofyll = ”solljusfångare”
- Klorofyllet i kloroplaster i växtens gröna delar
- Kemisk formel för fotosyntesen: 6CO2 + 6H2O + ljusenergi → C6H12O6 + 6O2
- CO2 alltså från atmosfären (eller i form av karbonater från vattnet)
- ii. H2O från rötterna
- Sockret (druvsocker) kan sedan användas som
- energireserv
- bygga upp andra, mer komplicerade molekyler, t.ex.
- stärkelse
- cellulosa
- fetter
- proteiner
- Alla gröna växter, alger och vissa bakterier innehåller klorofyll = ”solljusfångare”
- Ett djur äter en växt
- Rita in detta i kretsloppet på tavlan!
- Ämnena (sockret) i växten bryts ner
- Djuret utvinner energi ur växtens kemiska beståndsdelar
- Detta kallas cellandningen
- Kemisk formel för cellandningen: C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O + energi
- Den frigjorda energin kan användas till att
- Röra sig
- Bygga upp andra molekyler
- Hålla värmen
- Med mera...
- Rita in pil växt till koldioxid-atmosfär = cellandning
- Rita in pil djur till koldioxid-atmosfär = cellandning
- Djuret & växten dör – vad händer?
- Bryts ner av destruenter
- De energirika molekylerna i djuret/växten tas om hand av destruenterna, som utnyttjar energin till att bygga upp sig själva.
- Mera cellandning
- Rita in dött djur/växt
- Rita in destruenter, som ”äter” dött djur/växt
- Rita in pil destruent till koldioxid-atmosfär = cellandning
- Slutligen: Vad händer med döda växter/djur om de får ligga i marken under lång tid? Låååååång tid?
- De blir till stenkol/olja!
- Förbränning av stenkol/olja/naturgas ökar koldioxidhalten i atmosfären.
Rita in detta!
Kvävets kretslopp
- Fråga eleverna, till vad behöver växter och djur kväve?
- Till proteiner och DNA!
- Kvävgas i atmosfären (N2) kan bli till nitrater (”användbart” kväve) genom bakterier som gör nitrater eller genom blixtnedslag → NO2 → \({\sf \text{NO}_3^-}\).
- Detta tas upp av ffa växter → protein & DNA
- Djur äter växter...
- Urin (urea) omvandlas till ammoniak till nitrat
- Döda växter och djur omvandlas till ammoniak till nitrat
- Förbränning vid höga temperaturer ger reaktion mellan luftens kvävgas och syrgas → NO → \({\sf \text{NO}_3^-}\).
- Fråga eleverna, hur bildas ny kvävgas?
- Det finns s.k. denitrifikationsbakterier som gör det.