Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Introduktion till NkA

introduktionIntroduktionen, då!

  1. Först lite formalia!
    1. Jag själv: Magnus Ehinger
      1. Vem är jag?
        1. Lektor i kemi och biologi
        2. Forskning på RA-modeller (möss)
        3. Sångare
          1. 1:a-bas
          2. Studentsångarna (”gubbakören”)
          3. IGB, Ernst (www.hyrernst.nu)
      2. Tre barn
        1. Fredrika (började skolan igår),
        2. Lovisa, 4½ år
        3. Hjalmar, 2 år
      3. En fru, Anna, har jag också. :-)
      4. Ett telefonnummer: 073-637 21 81
      5. En mejladress: ()
      6. En webadress: www.ehinger.nu/undervisning
        1. Visa denna!
    2. Upprop – hej på er! Vilket instrument?
  2. Ordning och så
    1. Kom i tid!
    2. Mobiltelefoner = avstängda!
    3. Kissa på rasterna!
    4. Tag med penna (gärna fyrfärgs-) och anteckningsblock
      1. Gör gärna ett kollegieblock till ”NkA-anteckningar”!
  3. Vad är Naturkunskap?
     

    Annons

     
    1. "Naturkunskap handlar om dig" – bra sagt!
    2. En översikt över naturvetenskapen, med viss tonvikt på ekologi och miljö
  4. Vad är NkA?
    1. NkA = kärnämne. Läses av alla, på alla kurser. Vad innebär detta?
      1. Alla, från de svagaste till de starkaste eleverna skall ha en chans att klara den
      2. Detta får inverkan både på hur man läser och hur man betygsätter kursen.
    2. Visa kursmålen på OH
      1. Inte särskilt väl definierade!
      2. Man kan lägga in nästan hur mycket som helst i NkA!
    3. I kursen NkA har man ett mycket stort ämne, som man hyvlar tunt, mycket tunt från...
  5. Vad skall vi läsa på vår kurs i NkA?
    1. Dela ut kursschemat
      1. Tre prov
      2. Frivilligt slutprov
    2. Betygsbedömning: Huvudsakligen 2vå saker bedöms
      1. Laborationer
        1. Närvaro = obligatorisk
          1. Missad lab = annan arbetsuppgift/hemlab utdelas
        2. Arbetssätt
        3. Samarbetsförmåga
        4. Inlämningsuppgifter
        5. Förståelse – analys
      2. Prov
        1. Det finns inga ”omprov”
          1. Ett missat prov = 0 poäng på det provet.
          2. För den som missat ett prov/ligger på gränsen till ett högre betyg finns slutprovet (frivilligt) den 15 januari
          3. Slutprovet = inte att rekommendera!
            1. Många väljer att lägga slutprov just i slutet
            2. Det är lätt att det kör ihop sig...
            3. Tänk inte: ”Det finns ändå ett slutprov...”!
  6. Att läsa naturkunskap
    1. Lektionerna = mycket viktiga!
    2. Det blir mycket antecknande på lektionerna
    3. Läxor
      1. I läroboken (som inte kommit än)
      2. Läs ”med pennan i hand”
        1. Anteckna nyckelord (i baksidan i kollegieblocket)
        2. Anteckna sammanhang
        3. Rita av och förstå figurer
        4. Stryk under (med blyerts)
    4. Hemsidan: Gör instuderingsfrågorna!
[Ingen än…]