Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Tid: 90 minuter

Tillåtna hjälpmedel: Den genetiska koden.

Hoppa direkt till …

Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)

Längre svar ger risk för avdrag.

  1. Bilden nedan är från er laboration där ni tittade på olika celltyper.
    Vad visar bilden?
    1. Vilken typ av celler visas i bilden? Ringa in ett alternativ. (1p)
      1. En slags bakterieceller.
      2. En slags växtceller.
      3. En slags djurceller.
      4. En slags svampceller.
    2. Hur kan man se det? Motivera kortfattat ditt svar i fråga a). (1p)
  2. Bilden nedan visar en schematisk replikationsgaffel. Var (vid vilken siffra) är den släpande strängen? (1p)
    Replikationsgaffel.
  3. Nämn en funktion som centromeren har. (1p)

Del II. Ringa in de rätta svaren

Tips 1: Läs igenom alla svarsalternativen innan du bestämmer dig för vilket alternativ som är korrekt.

Tips 2: Om det är någon eller några frågor som du inte kan lösa direkt eller nästan direkt, så hoppa över dem så länge. Återkom till de frågorna senare, så vet du hur mycket tid du kan disponera på dem.

  1. Vilket eller vilka av nedanstående alternativ är gemensamt/gemensamma för allt levande? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det har förmåga att evolvera (utvecklas över tid).
    2. Det har DNA som arvsmassa.
    3. Det är uppbyggt av celler.
    4. Det har förmåga till metabolism (ämnesomsättning).
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  2. Fosfor ett grundämne som är livsviktigt för allt levande. I vilken eller vilka av nedanstående saker ingår fosfor som en viktig beståndsdel? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Proteinerna
    2. Cellmembranet
    3. Cytoplasman
    4. Kolhydraterna
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  3. Vilken eller vilka av nedanstående organismer är kemoheterotrofer? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. En älg.
    2. En champinjon.
    3. En varg.
    4. En coli-bakterie.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  4. Vad är sant om eukaryota celler och bakterier? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det finns cellvägg hos eukaryota celler, men ingen cellvägg hos några bakterier.
    2. Det finns mitokondrier i eukaryota celler, men inga mitokondrier i några bakterier.
    3. Det finns ribosomer i eukaryota celler, men inga ribosomer i några bakterier.
    4. Det finns kromosomer i eukaryota celler, men inga kromosomer i bakterier.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  5. I april 2024 rapporterade forskare att de upptäckt en helt ny organell, en så kallad nitroplast. Nitroplasten ger organismen förmåga att ta upp kväve direkt ur luften, och använda den i sin ämnesomsättning.

    Nitroplasten syns vid den svarta triangeln i den här cellen.Nitroplasten syns vid den svarta triangeln i den här cellen.

    Nitroplasten har troligen uppstått för så sent som 50–100 miljoner år sedan genom endosymbios. Vad innebär det? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Att nitroplasten är ett stort proteinkomplex.
    2. Att nitroplasten bär på sitt eget DNA.
    3. Att nitroplasten kan leva lika bra både inne i och utanför cellen.
    4. Att nitroplasten ger cellen förmåga till fotosyntes.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  6. Vad består ryggraden i en DNA-molekyl av? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Kvävebaserna A, U, C och G
    2. Polyadenin
    3. Omväxlande socker- och fosfatgrupper.
    4. Kvävebaserna A, T, C och G
    5. Aminosyror
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  7. Vad innehåller exoner? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. RNA-transkript av DNA-sekvenser som inte är nödvändiga för cellen.
    2. RNA-transkript av DNA-sekvenser som behövs för att reglera RNA-syntesen.
    3. RNA-transkript av DNA som kodar för protein.
    4. RNA-transkript av icke-metylerat DNA.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  8. Vad är sant om hur translationen startar? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. En repressor deaktiveras och lossnar från DNA-molekylen.
    2. En tRNA-molekyl med antikodonet UAC binder till ribosomens A-plats.
    3. Ribosomens lilla subenhet binder till ett startkodon tillsammans med en lämplig tRNA-molekyl.
    4. Ett helikas öppnar upp den dubbelsträngade DNA-molekylen, ungefär som ett blixtlås.
    5. Ett RNA-polymeras binder till DNA-molekylen för att bilda en transkriptionsbubbla.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  9. En bakterie av typen coli kan bryta ner mjölksocker om genen för enzymet laktas transkriberas. Vad behöver hända för att genen för enzymet laktas ska börja transkriberas? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Bundet mjölksocker lossnar från repressorn, som sedan låter RNA-polymeraset binda till DNA-molekylen.
    2. Mjölksocker binder till RNA-polymeraset och aktiverar det, så att transkriptionen kan starta.
    3. Bundet mjölksocker lossnar från repressorn, som sedan binder till DNA-molekylen och startar transkriptionen.
    4. Mjölksocker binder till en repressor, som lossnar från DNA-molekylen.
    5. Mjölksocker binder till repressorn, som sedan binder till DNA-molekylen och startar transkriptionen.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  10. Vad har RNA-primern för funktion när DNA-molekylen ska replikeras? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Den länkar samman två okazaki-fragment med varandra.
    2. Den hindrar de nybildade DNA-strängarna från att ”klibba ihop” igen.
    3. Den fungerar som ett extra skydd mot mutationer under replikationen.
    4. Den visar för cellens molekylära maskineri vilken DNA-sträng som ska metyleras efter replikationen.
    5. Den fungerar som startpunkt för DNA-polymeraset.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  11. Vad är sant om tysta mutationer? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Tysta mutationer sker i de gener som styr celldelningen.
    2. Tysta mutationer leder varken till en positiv eller negativ konsekvens för individen.
    3. Tysta mutationer ändrar aminosyrasekvensen men har endast en liten effekt på proteinets funktion.
    4. Tysta mutationer sker endast i de celler som inte är livsnödvändiga för individen.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  12. Vad händer under mitosens anafas? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det utvecklas en fullständig kärnspole.
    2. Delningskromosomernas systerkromatider dras mot varsin ände av cellen.
    3. Centrosomen dupliceras och proteintrådar börjar växa ut från dem.
    4. Kärnmembranet löses upp och kromatinet börjar kondenseras.
    5. Alla ovanstående alternativ.
    6. Inget av ovanstående alternativ.
  13. I vilket stadium i meiosen bildas det haploida celler för första gången? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. I metafas II
    2. I anafas II
    3. I telofas II
    4. I anafas I
    5. I telofas I
    6. Inget av ovanstående alternativ.

Del III. Frågor som kräver ett utredande svar

  1. Nedanstående DNA-snutt visar starten på en gen som kodar för ett visst protein. Proteinet är i själva verket 178 aminosyror långt.
    TACGGGTGCACGCCT …
    1. Vad transkriberas denna DNA-snutt till? Ange mRNA-sekvensen. (1p)
    2. Vilka blir de fyra första aminosyrorna i det protein som bildas? (1p)
    3. Tänk dig att det sker en mutation på position 12 i DNA-sekvensen ovan, en substitution så att G byts mot T. Vad får det för konsekvens för proteinet som bildas? Redogör utförligt och nyanserat. (2p)
  2. I både mitos och meios sker celldelning, men det finns flera saker som skiljer dem åt.
    1. Hur många celler bildas från en startcell i mitos respektive meios? Beskriv också startcellens samt slutcellernas genetiska egenskaper. (3p)
    2. Celler genomgår mitos för att organismen ska kunna växa och ersätta gamla celler. Men varför sker meios? Redogör utförligt. (3p)

Facit

Betygsgränser

Max:        27

Medel:     22,0

Betyg

Poäng

E

13,0

D

16,5

C

20,0

B

22,0

A

23,5

Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)

    1. ii)
    2. Det är en slags växtceller, vilket man kan se på att de är nästan helt rektangulära, cellväggen kan skönjas och kloroplaster är synliga i cellen.
      Bedömning: Eleven ger en kortfattad motivering till varför det är växtceller utifrån någon av punkterna nedan.
      * Formen på cellerna
      * Cellväggen
      * Kloroplasterna
      Kommentar: Svaret att ”cellerna är gröna” räcker inte som motivering om inte också kloroplasterna nämns.
  1. 7
  2. Svar:
    • Håller ihop systerkromatider i delningskromosomen
    • Proteintrådar i kärnspolen fäster till centromeren i metafas

      Bedömning: Någon av ovanstående förklaring ger poäng.

Del II. Flervalsfrågor

  1. e
  2. b
  3. e
  4. b
  1. b
  2. c
  3. c
  1. c
  2. d
  3. e
  1. b
  2. b
  3. e

Del III. Utredande frågor

    1. AUG CCC ACG UGC GGA …
      Bedömning:
      E – Minst 14 av 15 kvävebaser korrekt transkriberade.
    2. met-pro-thr-cys
      Bedömning:
      E – Minst tre av fyra aminosyror korrekt translaterade enligt elevens eget svar på fråga a).
      Kommentar: Även aminosyrornas fullständiga namn eller enbokstavsförkortning godkänns.
    3. I och med substitutionen ändras kodonet i mRNA från UGC till UGA. UGA är ett stoppkodon. Det gör att translationen avslutas redan efter aminosyra fyra, och proteinet blir kraftigt förkortat. Det leder i sin tur till att proteinets funktion går förlorad.
      Bedömning
      C – Eleven konstaterar att en förändring i DNA-sekvensen leder till förändring i aminosyrasekvensen, och förändrat protein.
      A – Eleven nyanserar sitt svar genom att använda sig av begreppen kodon och stoppkodon för att förklara
      * vad som händer när mRNA-molekylen translateras;
      * varför aminosyrasekvensen förändras; och
      * vad det får för konsekvens för proteinet.
      Kommentar: Svar som förklarar de tre punkterna ovan utan att ta upp begreppen kodon och stoppkodon ger 0,5A. Den elev som gjort något fel i transkriptionen/translationen som leder till att det inte bildas ett stoppkodon kan maximalt uppnå bedömningen C (1 poäng) på denna fråga.
    1. Svar:
      * Startcellen är diploid.
      * I mitosen bildas 2 celler
      * I meiosen bildas 4 celler
      * Celler från mitos är diploida / dubbel kromosomuppsättning
      * Celler från mitos är identiska startcellen
      * Celler från meios är haploida / enkel kromosomuppsättning)
      * Celler från meios har alla olika genetisk sammansättning
      Bedömning
      E-nivå: 3 punkter tas upp i svaret
      C-nivå: 5 punkter tar upp i svaret.
      A-nivå: Alla 7 punkter tas upp i svaret.
    2. Svar:
      * Skapa könsceller/gameter
      * (Förutsättning för) Sexuell förökning / reproduktion
      * Kromosomantal måste halveras för att inte dubblas varje ny generation
      * Blanda gener från föräldrar / skapa genetisk variation
      * Positivt för populationens överlevnad att samtliga individer inte är kloner av varandra
      Bedömning:
      E-nivå: 2 punkter beskrivs
      C-nivå: 3 punkter beskrivs.
      A-nivå: 4 punkter beskrivs.