Facit
Betygsgränser
Max: | 22 (10/9/3) |
Medel: | 20,3 (10,0/8,0/2,3) – A |
Betyg |
Poäng |
|||
E |
7,5 |
|||
D |
12,0 |
varav |
4,5 |
A- eller C-poäng |
C |
15,5 |
varav |
7,0 |
A- eller C-poäng |
B |
17,0 |
varav |
1,0 |
A-poäng |
A |
19,5 |
varav |
2,0 |
A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
- Förna
- Podsoljord
Del II. Ringa in de rätta alternativen!
- a, b, e
- b, d, e
- a, d, e
- c, e, f
- a, d, f
- c, e, f
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
-
Bedömning:
C – Eleven förklarar utförligt hur älgpopulationen sjunker utifrån två av punkterna nedan.- Älgpopulationen beskriver en J-kurva, som kraschar.
- Den höga älgpopulationen påverkar ekosystemet, så att den tillgängliga födan för älgarna minskar.
- När födan minskar försämras områdets bärkraft, vilket leder till att ett mindre antal älgar kan överleva på ön.
A – Eleven förklarar utförligt och nyanserat hur älgpopulationen utifrån alla tre av punkterna ovan.
Språk och kommunikation: För att uppnå A-nivå ska svaret innehålla ett diagram likt det här nedan som stöttar förklaringen.
- Efter ungefär 14 dagar har den ena populationen (växt B) dött ut helt och hållet.
-
Bedöming:
C – Eleven redogör för Gauses princip (att två arter inte kan ockupera samma ekologiska nisch).A – Eleven gör också kopplingen att eftersom Gauses princip gäller, så kommer den ena arten att konkurreras ut om ekosystemet inte innehåller mer än en enda ekologisk nisch.