Tid: 75 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Penna, suddgummi, linjal.
Alla frågor ska besvaras på det här pappret.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
Vad som bedöms | E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Hur biologins modeller och teorier utvecklas | Redogör översiktligt utifrån något exempel | Redogör utförligt utifrån några exempel | Redogör utförligt och nyanserat utifrån några exempel |
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | Eleven värderar dessa med nyanserade omdömen |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle | Eleven diskuterar dessa översiktligt | Eleven diskuterar dessa utförligt | Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
|
|||
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | E | C | A |
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | E | C | A |
|
|||
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | E | C | A |
|
|||
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar |
E | C | A |
|
|||
Svara på frågor om biologins betydelse för individ och samhälle | E | C | A |
|
|||
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | E | C | A |
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | E | C | A |
|
|||
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | E | C | A |
Analysera och besvara frågor | E | C | A |