Skriv ut eller kopiera den här matrisen, och fyll i var din egen kunskapsnivå ligger. På så sätt får du en uppfattning om vad du kan, och vad du behöver repetera.
Evolutionsteorins idéhistoria
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan förklara på vilket sätt geologins framväxt låg till grund för evolutionsteorin.
|
|
|
|
- Jag kan sätta följande begrepp/händelser i kronologisk ordning: Cuviers upptäckt och klassificering av mammuten, Darwins ”Om arternas uppkomst”, Darwins världsomsegling med HMS Beagle, Lamarcks evolutionsteori, Linnés Systema Naturae, Mendels ärftlighetslära, Stenos stratigrafi, Wegeners kontinentaldrift
|
|
|
|
Evolutionsteori (evolutionens grundpelare, bevis för evolutionen)
Evolutionsteoretiska begrepp (konvergent och divergent evolution, samevolution)
Artbildning
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad som skiljer en art från en annan.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför artbegreppet är problematiskt.
|
|
|
|
- Jag kan ge exempel på några mekanismer för hur nya arter uppstår.
|
|
|
|
Klassifikation
Livets historia
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan sätta följande begrepp/händelser i kronologisk ordning: …
|
|
|
|
- Jag kan ge exempel på organismer som uppstod eller viktiga geologiska händelser under följande geologiska perioder:
|
|
|
|
- Hadeikum
|
|
|
|
- Arkeikum
|
|
|
|
- Proterozoikum
|
|
|
|
- Kambrium
|
|
|
|
- Ordovicium
|
|
|
|
- Silur
|
|
|
|
- Devon
|
|
|
|
- Karbon
|
|
|
|
- Perm
|
|
|
|
- Trias
|
|
|
|
- Jura
|
|
|
|
- Krita
|
|
|
|
- Paleogen
|
|
|
|
- Neogen
|
|
|
|
- Kvartär
|
|
|
|
- Antropocen
|
|
|
|
Livets uppkomst
Organismvärldens indelning
Växternas systematik
Djurens systematik (den kambriska explosionen)
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad som skiljer svampdjur från djur med äkta vävnader.
|
|
|
|
- Jag vet vad som skiljer nässeldjur från djur med bilateral symmetri.
|
|
|
|
- Jag vet vad urmun är, och vad den får för funktion hos olika organismer.
|
|
|
|
- Jag vet vad som skiljer leddjur och rundmaskar å ena sidan från plattmaskar, ringmaskar och blötdjur å andra sidan.
|
|
|
|
- Jag vet vad som skiljer tagghudingar från ryggsträngsdjur.
|
|
|
|
- Jag kan ge exempel på nu levande organismer i följande djurgrupper: Svampdjur, nässeldjur, leddjur, rundmaskar, plattmaskar, ringmaskar, blötdjur, tagghudingar, ryggsträngsdjur.
|
|
|
|
Ryggsträngsdjurens systematik
Människans evolution
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vilka människans närmaste nu levande släktingar är.
|
|
|
|
- Jag vet hur länge sedan det var som människans och hennes nu levande närmaste släktingars utvecklingslinjer skildes åt.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur man kan se att en varelse gått på upprätt (på två ben).
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför människans förfäder började gå på två ben.
|
|
|
|
- Jag vet vad ”Lucy” tillhörde för släkte.
|
|
|
|
- Jag kan ge exempel på vad följande arter inom släktet Homo är kända för:
|
|
|
|
- H. habilis
|
|
|
|
- H. ergaster
|
|
|
|
- H. erectus
|
|
|
|
- H. antecessor
|
|
|
|
- H. heidelbergensis
|
|
|
|
- H. neandertalensis
|
|
|
|
- H. sapiens
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för ”ut ur Afrika”-teorin
|
|
|
|
- Jag vet vad ”mitokondriska Eva” och ”Y-kromsoms-Adam” är.
|
|
|
|