Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Tid: 90 minuter

Tillåtna hjälpmedel: Inga.

Hoppa direkt till …

Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)

Längre svar medför risk för avdrag.

  1. Vilken fågel visas i bilden nedan? Ange dess svenska artnamn. (1p)
    Vilken fågel är detta?
  2. Vad heter det träd som har följande blad och frukter? Ange dess svenska artnamn. Ledning: Om man drar med bladet längs kinden, så känns det lent och mjukt.  (1p)
    Vilket träd är detta?
  3. Hur kan man på ett kranium se att en art har haft upprättgående gång? Endast 1–2 mening(ar) behövs för att besvara frågan.  (1p)

Del II. Ringa in de rätta svaren

Tips 1: Läs igenom alla svarsalternativen innan du bestämmer dig för vilket alternativ som är korrekt.

Tips 2: Om det är någon eller några frågor som du inte kan lösa direkt eller nästan direkt, så hoppa över dem så länge. Återkom till de frågorna senare, så vet du hur mycket tid du kan disponera på dem.

  1. Vad är skillnaden mellan konvergent och divergent evolution? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Konvergent evolution leder till homologa strukturer, medan divergent evolution leder till analoga strukturer.
    2. Konvergent evolution sker bara inom en art, medan divergent evolution sker mellan flera arter.
    3. Konvergent evolution innebär att olika arter utvecklar likartade egenskaper, medan divergent evolution innebär att en gemensam struktur utvecklas åt olika håll.
    4. Konvergent evolution kan bara uppträda i samband med att organismer utsätts för en flaskhalseffekt, medan divergent evolution kan uppträda i alla möjliga situationer.
  2. Vad innebär Gauses princip? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Att predatorer alltid har högre fitness än bytesdjur.
    2. Att två arter som konkurrerar om samma resurs tvingas specialisera sig för att undvika konkurrens.
    3. Att evolution endast sker genom naturligt urval.
    4. Att arters evolution alltid leder till oändligt specialiserade egenskaper.
  3. Vad kan disruptivt urval leda till? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Stabilisering av egenskaper kring medelvärdet.
    2. Att extremerna försvinner från populationen.
    3. Att medelmåttorna missgynnas och populationen kan delas upp i två nya arter.
    4. Att alla individer anpassar sig till en enda ekologisk nisch.
  4. Sydafrikas afrikander är ättlingar till en liten grupp nybyggare som anlände till Godahoppsudden år 1652. Hos dagens afrikander är förekomsten av den dominanta autosomala genetiska sjukdomen Huntingtons sjukdom mycket vanligare än i resten av världen. Vad är detta ett exempel på, sett ur evolutionär synvinkel? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Genetisk drift.
    2. Konstlat urval.
    3. Divergent evolution.
    4. Konvergent evolution.
    5. Naturligt urval.
  5. Vad är en viktig förutsättning för att artbildning ska kunna ske snabbt? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. En stor population med låg genetisk variation.
    2. Att individer är isolerade och det finns gott om ekologiska nischer.
    3. Att selektionstrycket är exakt likadant för hela populationen.
    4. Att det finns flera olika barriärer som hindrar hybridisering.
  6. Vad innebär Linnés binomiala system för namngivning av arter? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Att varje art får ett unikt namn baserat på dess miljö.
    2. Att varje art får ett släktnamn och ett artepitet.
    3. Att varje art får ett namn baserat på dess närmaste släkting.
    4. Att varje art namnges efter den plats den först upptäcktes på.
  7. Vad hände under den så kallade "kambriska explosionen"? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Dinosaurierna började utvecklas.
    2. De första flercelliga organismerna uppstod.
    3. Många nya livsformer med skal och skelett utvecklades.
    4. De första däggdjuren dök upp.
  8. När uppstod livet troligen på jorden (baserat på geologiska bevis)? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. För 2 miljarder år sedan.
    2. För 3,5 till 3,7 miljarder år sedan.
    3. För 5 miljarder år sedan.
    4. För 4,6 miljarder år sedan.
  9. Vad var Linnés ursprungliga syfte med systematiken? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Att visa hur organismer är släkt med varandra.
    2. Att ordna upp alla arter så att de grupperades efter deras släktskap.
    3. Att förstå hur organismer utvecklades över tid.
    4. Att studera de eukaryota organismernas evolution.
  10. Vad kännetecknar mossor när det gäller deras förökning? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. De producerar frön för sin förökning.
    2. Spermier simmar genom vatten för att befrukta äggcellen.
    3. De använder insekter för pollinering.
    4. De är helt oberoende av vatten för sin förökning.
  11. Vilken av följande djurgrupper kännetecknas av att de har ett exoskelett som måste ömsas för att djuret ska kunna växa? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Mollusker
    2. Tagghudingar
    3. Leddjur
    4. Plattmaskar
  12. Vilken av nedanstående djurstammar saknar äkta vävnader? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Blötdjur
    2. Tagghudingar
    3. Svampdjur
    4. Plattmaskar
    5. Nässeldjur
    6. Rundmaskar
  13. Vilken typ av fisk var de allra första ryggradsdjuren som uppstod (under Ordovicium-perioden)? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Benfiskar
    2. Käklösa fiskar
    3. Hajar
    4. Broskfiskar
  14. Vilket av följande påståenden är korrekt gällande mitokondriska Eva? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Mitokondriska Eva har spårats genom att analysera kärn-DNA.
    2. Mitokondriska Eva var den första kvinnan av arten Homo sapiens.
    3. Mitokondriska Eva fick barn med Y-kromosoms-Adam, vilka alla nu levande människor är ättlingar till.
    4. Mitokondriska Eva representerar den senaste gemensamma urmodern och hennes mitokondriella DNA finns i alla nu levande kvinnor.
  15. Varför kan det altruistiska beteendet hos surikater förklaras med teorin om den själviska genen? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. För att generna som styr beteendet alltid gynnar individen.
    2. För att surikater som står vakt har högre chans att överleva.
    3. För att vaktande surikater delar gener med individerna de skyddar, vilket gynnar genernas överlevnad.
    4. För att gener som styr vaktbeteendet är recessiva.
  16. Vilken definition stämmer bäst in på nyckelretning? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Ett bestämt rörelsemönster som utförs även fast stimulit försvinner.
    2. Ett beteende som stör närliggande arter.
    3. Ett överdrivet beteende som inte är normalt för arten.
    4. Ett inlärt beteende som lär arten vilka individer den kan para sig med.
    5. Det mest avgörande beteendet för en individs överlevnad.
    6. Ett stimulus som utlöser ett visst beteende.
  17. Vad är ett exempel på ett supernormalt stimulus? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Gråtrutens röda fläck på näbben som ungarna pickar på.
    2. Gökungens överdrivet stora gap som utlöser intensiv matning hos värdföräldrarna.
    3. Gåshonans skyfflande rörelse när hon för tillbaka ägget till boet efter att det flyttats ut.
    4. Storspiggshanen som utför sin sick-sack-dans när han ser en romfylld hona i snedställd position.
  18. Vad demonstrerade Pavlovs experiment med hundar? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Att hundar kan lära sig att producera saliv som svar på ett neutralt stimulus genom klassisk betingning.
    2. Att hundar har en medfödd förmåga att koppla ljud till mat utan tidigare erfarenhet.
    3. Att hundar enbart kan lära sig genom operant betingning, där belöning eller bestraffning styr beteendet.
    4. Att hundars salivproduktion endast påverkas av biologiska faktorer och inte av lärande.
  19. Vad innebär prägling? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det är en form av betingning där ett djur lär sig associera två stimuli.
    2. Det är en typ av inlärning som sker tidigt i livet och är livslång.
    3. Det är när ett djur lär sig att ignorera ett farligt stimulus över tid.
    4. Det är en metod där djur imiterar beteenden från andra individer.
  20. Vad kan hända om två populationer av samma fågelart isoleras från varandra av en geografisk barriär, till exempel en bergskedja, under flera tusen år? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det minskade genflödet mellan populationerna gör att analoga organ kommer att uppstå i populationerna.
    2. De båda populationerna kan genomgå konvergent evolution, eftersom samma strukturer hos de båda populationerna kommer att anpassa sig till den nya miljön.
    3. De båda populationerna kan genomgå divergent evolution eftersom strukturer som tidigare var gemensamma kan få nya funktioner.
    4. Eftersom de båda populationerna delar ett gemensamt evolutionärt ursprung kommer de också att utsättas för ungefär samma selektionstryck.
  21. Vilka evolutionära och ekologiska konsekvenser skulle det få, och hur skulle svärmaren Xanthopan morganii påverkas av en plötslig klimatförändring på Madagaskar, som gör att madagaskarstjärnan dör ut? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Om svärmaren Xanthopan morganii och madagaskarstjärnan har ett nära mutualistiskt förhållande är sannolikheten hög att svärmaren också dör ut.
    2. Om det finns gott om andra arter av blommor i närheten ökar sannolikheten för dominoeffekter på det lokala ekosystemet.
    3. Om svärmaren Xanthopan morganii och madagaskarstjärnan har genomgått samevolution är sannolikheten hög att svärmaren kommer att fortsätta samevolvera med en annan blomma.
    4. Om det lokala ekosystemet innehåller många ekologiska nischer ökar sannolikheten för att svärmaren Xanthopan morganii dör ut.
  22. Tänk dig en fågelart i en region där klimatet gradvis blir mycket kallare över flera generationer. Vad är troligast om hur fåglarnas fjäderdräkt kommer att evolvera? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Populationen kommer att genomgå disruptivt urval med avseende på fjäderdräkten, då det förändrade klimatet ger upphov till fler ekologiska nischer.
    2. Populationen kommer att genomgå stabiliserande urval med avseende på fjäderdräkten, då en högre isolerande förmåga ger fågeln högre fitness.
    3. Populationen kommer att genomgå konvergent urval med avseende på fjäderdräkten, då samma typ av fjäderdräkt förekommer hos alla fåglar i samma typ av klimat.
    4. Populationen kommer att genomgå riktat urval mot en varmare fjäderdräkt.
  23. Arten människa har en mycket låg genetisk variation jämfört med andra djurarter. Vad är detta ett tecken på? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Det är ett tecken på att människans population ökat explosionsartat, då det blir ett ökat genflöde mellan olika populationer.
    2. Det är ett tecken på att den moderna människan genomgått divergent evolution för att anpassa sig till de olika miljöer hon lever i.
    3. Det är ett tecken på att människan utsatts för ett starkt selektionstryck, som gjort att flera olika varianter kunnat utvecklas.
    4. Det är ett tecken på ”flaskhalseffekten”, och att människan någon gång under sin utveckling var nere på en mycket liten population.
  24. Vad händer om en population av småfåglar isoleras på en ö som nyligen har bildats av vulkanisk aktivitet, där miljön skiljer sig avsevärt från deras ursprungliga livsmiljö? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Allelfrekvenserna på populationen på ön kommer att stabilisera sig på samma allelfrekvenser som finns hos fastlandspopulationen.
    2. Ju fler resurser det finns på den nya ön, desto större blir sannolikheten att nya arter uppstår ur den ursprungliga.
    3. På grund av ökad inavel kommer populationen på ön snabbt att evolvera och anpassa sig till den nya miljön på ön.
    4. Risken för att populationen dör ut minskar då det finns gott om olika ekologiska nischer på den nya ön.
  25. Eukaryota celler uppstod för omkring 1,8 miljarder år sedan. Vilket av nedanstående påståenden om omständigheterna kring detta är korrekt? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Uppkomsten av eukaryota celler ledde till att syrehalten i atmosfären ökade dramatiskt.
    2. Uppkomsten av eukaryota celler innebar att layouten på kropparna för djurens alla fylum (stammar) bestämdes.
    3. Uppkomsten av eukaryota celler ledde till att artrikedomen av bakterier och arkéer minskade, vilket i sin tur ledde till ett av de fem massutdöendena.
    4. Uppkomsten av eukaryota celler gjorde det möjligt för flercelliga organismer att uppstå.
  26. En forskare försöker efterlikna de förhållanden (temperatur, luftfuktighet och en atmosfär med vätgas, kvävgas och metangas) som rådde när livet uppstod. Vilka faktorer i experimentet kommer att leda till bildandet av de första enkla organiska molekylerna? Ringa in ett alternativ. 1
    1. Det måste också vara en katalyserande miljö (till exempel med montmorillonit-lera) för att enkla organiska molekyler ska kunna bildas.
    2. För att det ska kunna bildas organiska molekyler måste reaktionsblandningen också innehålla självkopierande RNA-molekyler.
    3. Forskaren bör också tillsätta syrgas för att efterlikna den ursprungliga atmosfären ordentligt.
    4. Kväve- och kolinnehållande oorganiska föreningar kommer spontant att bilda biomolekyler om lite energi i form av värme eller elektriska urladdningar tillsätts.
  27. Vilka av nedanstående anpassningar till landliv är unika för angiospermer (gömfröiga växter)? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. De har utvecklat en förmåga att växa på stenar, utan behov av rötter som sticker ner i jorden.
    2. De har utvecklat ledningsvävnader för att transportera vatten och näringsämnen.
    3. De har utvecklat blommor och frukter för att effektivisera pollinering och fröspridning.
    4. De har utvecklat nålformade blad med tjockt vaxlager och få klyvöppningar, vilket minskar vattenförlust.
  28. Tänk dig att en grupp amfibier återgår till ett helt vattenlevande liv under loppet av flera miljoner år. Vad är troligast om dessa amfibiers evolution? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. De kommer att genomgå så kallad retrograd evolution, och bli till fiskar igen.
    2. De kommer troligen att utveckla starkare bakben för att kunna simma ordentligt.
    3. De kommer troligen att utveckla käkar med tänder för att kunna jaga bytesdjur under vatten.
    4. De kommer troligen att utvecklas till att bibehålla sina gälar hela livet.
  29. Vad händer om en mutation uppstår i en gen som ökar altruistiskt beteende hos en individ, men endast gentemot obesläktade individer? Ringa in ett alternativ. (1p)
    1. Genen kommer att selekteras bort eftersom mutationen troligast är recessiv.
    2. Genen kommer att spridas i populationen eftersom det är troligt att det finns andra altruistiska gener i populationen som den kan samevolvera med.
    3. Genen kommer att spridas i populationen eftersom den gynnar populationens överlevnad.
    4. Genen kommer att selekteras bort (om det inte finns någon mekanism för återbetalning).

Del III. Frågor som kräver ett utredande svar

  1. I ett korsningsförsök försöker en växtförädlare korsa fram en växt som ger både stora och söta bär. Växtförädlaren korsar två individer med små, beska bär. Då får ungefär 1/16 av alla avkommorna stora, söta bär.

    Vilka egenskaper är dominanta respektive recessiva av följande par: små/stora bär, och söta/beska bär? Redovisa ditt svar med biologiska begrepp och med hjälp av ett korsningsschema. (3p)

Facit

Betygsgränser

Max:        35

Medel:     30,2

E: 18
D: 22
C: 26
B: 29
A: 32

Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)

  1. Kaja
  2. Lind
  3. Foramen magnum (hålet där ryggraden fäster till kraniet/nackhålet) sitter rakt under skallen, inte bakåt.

Del II. Ringa in de rätta svaren

  1. c
  2. b
  3. c
  4. a
  5. b
  6. b
  7. c
  8. b
  1. b
  2. b
  3. c
  4. c
  5. b
  6. d
  7. c
  1. f
  2. b
  3. a
  4. b
  5. c
  6. a
  7. d
  1. d
  2. b
  3. d
  4. d
  5. c
  6. d
  7. d

Del III. Frågor som kräver ett utredande svar

  1. I korsningen klyvs egenskapen stora, söta bär ut i 1/16 av fallen. Detta är typiskt i dihybrid klyvning med två heterozygota individer. Då sitter generna för smak (G) och storlek (H) på olika kromosomer. Vi kan anta att söt smak är recessiv (g) medan besk smak är dominant (G) Vi kan också anta att stor storlek är recessiv (h) medan liten storlek är dominant (H).

    Om två heterozygota individer korsas GgHh x GgHh kommer båda att bilda gameterna GH, Gh, gH och gh. Då får vi följande korsningsschema:
     

    GH

    Gh

    gH

    gh

    GH

    GGHH

    GGHh

    GgHH

    GgHh

    Gh

    GGHh

    GGhh

    GgHh

    Gghh

    gH

    GgHH

    GgHh

    ggHH

    ggHh

    gh

    GgHh

    Gghh

    ggHh

    gghh


    Bedömning
    E – Eleven identifierar korrekt vilka alleler som är dominanta och vilka som är recessiva med en enkel motivering som till exempel grundar sig i den lilla andelen stora, söta bär.
    C – Eleven identifierar korrekt vilka alleler som är dominanta och vilka som är recessiva, och identifierar korrekt vilka gameter som bildas från de båda föräldrarna.
    A – Eleven identifierar att det sker en dihybrid klyvning och att båda föräldrarna är heterozygota. Eleven visar också vilka alleler som är dominanta och vilka som är recessiva med hjälp av ett korrekt korsningsschema.