v.
|
Tisdag
75 min. lektion
3h NV-projekt
|
Torsdag
75 min. lektion |
34
|
23-aug
- 1. Introduktion. Långsiktiga strävansmål. Vad kännetecknar liv?
- NV-projekt: LAB: Cellab (Rödlök, vattenpest, egna epitelceller)
|
25-aug
- 2. Introduktion (forts.) Studieteknik.
|
35
|
30-aug
- 3. Cellbiologi. Cellteorin. Vad är en cell? Vilka grundämnen ingår i en cell? Livets molekyler.
|
01-sep
- 4. Cellbiologi. Hur får organismer kol och energi?
- Arkéer, bakterier och eukaryoter.
|
36
|
06-sep
- 5. Cellbiologi. Cellens byggnad
|
08-sep
- 6. Prov: Cellbiologi
Sidan 18-31, 39-47 + lab (cellab)
|
37
|
13-sep
- 7. LAB: Ändras storleken på ett äggs luftficka när ägget åldras?
|
15-sep
- 8. Cellgenetik. Arvsanlag.
|
38
|
20-sep
- 9. Cellgenetik. Hur gener fungerar – Kopiera DNA, Reparera skador, Från DNA via RNA till protein.
|
22-sep
- 10. LAB: Upprening av DNA
|
39
|
27-sep
- 11. Cellgenetik. Hur Gener fungerar – Styra produktionen av proteiner. Förändring och utveckling – Olika förändringar i arvsmassan – Många mutationer märks inte, Mutationer kan ge cancer.
|
29-sep
- 12. Cellgenetik. Förändring och utveckling – Olika förändringar i arvsmassan – Mutationer kan leda till missfall m.m., Mutationer kan leda till utveckling. Skillnader i arvsanlag mellan individer och arter.
|
40
|
04-okt
- 13. Cellgenetik. Translationen (proteinsyntesen)
|
06-okt
|
41
|
11-okt
- 15. Lab: Proteinsyntesen - med Lego!
|
13-okt
|
42
|
18-okt
- 17. Lab: Mitos
- Gemensamt prov Bi1, Na1
|
20-okt
- 18. Klassisk genetik. Ärftlighet – Egenskaper som styrs av en gen, När många gener och miljön samverkar – Ögonfärg, Hudfärg.
|
43
|
25-okt
- 19. Klassisk genetik. Ärftlighet – När många gener och miljön samverkar – Kroppslängd, Stress, Humör. Växtförädling och husdjursavel.
|
27-okt
- 20. LAB: Allelfrekvenser hos majs
|
44
|
01-nov
|
03-nov
|
45
|
08-nov
- 21.
- Evolution och systematik. Hur och när uppkom livet på jorden?
- Evolution och systematik. Varför utvecklas livet?
- Evolution och systematik. Evolutionens resultat – Konvergent och divergent evolution, Samevolution, Sexuell selektion, Altruism.
|
10-nov
- 22. LAB: Modellförsök – evolution
|
46
|
15-nov
- 23. Evolution och systematik. Evolutionens resultat – Snabba och långsamma förändringar, Evolutionära återvändsgränder, Artbildning.
- Finns verkligen evolutionen – Gemensam grundkonstruktion, Likheter i embryoutveckling.
|
17-nov
|
47
|
22-nov
|
24-nov
- 24. Evolution och systematik. Finns verkligen evolutionen – Likheter på molekylnivå, Rudiment, Fossil (inkl. Åldersbestämning av bergarter), Vi ser evolution pågå idag.
|
48
|
29-nov
|
01-dec
- 26. Evolution och systematik. Livets utveckling – Naturligt urval formade den första cellen, Encelliga eukaryoter, Växter, Svampar
|
49
|
06-dec
- 27. Evolution och systematik. Livets utveckling – Det första flercelliga djuret, Olika djurslag, Den kambriska explosionen
|
08-dec
- 28. LAB: Besök på zoologiska muséet
|
50
|
13-dec
- 29. Evolution och systematik. Livets utveckling – Ryggsträngsdjur. Människans utveckling.
|
15-dec
- 30. Evolution och systematik. Allt levande har en lika lång historia.
- Etologi och beteendeekologi. Hur förklarar man djurens beteenden? Medfödda beteenden – Varför har gråtruten en röd fläck på näbben?
|
51
|
20-dec
- 31. LAB: Personligt livsrum
|
22-dec
- 32. Prov: Evolution och systematik.
|
52
|
27-dec
|
29-dec
|
1
|
03-jan
|
05-jan
|
2
|
10-jan
- 33. Etologi och beteendeekologi. Medfödda beteenden – Är fåglarnas flygförmåga medfödd, Bygga bo, Fly eller fäkta. Inlärda beteenden.
|
12-jan
- 34. Etologi och beteendeekologi. Att undvika att bli uppäten. Att skaffa föda – Lura till sig föda.
|