Magnus Ehingers under­visning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.
  • Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • Tung­me­tall
  • Bio­acku­mu­la­tion
  • Bio­mag­ni­fi­ka­tion
  • Betning (av utsäde)
  • Klorerat kolväte
  • Dioxin
  • Övergödning
  • Försurning
  • Växt­hus­ef­fekt
  • Växt­hus­gas
  • Global tem­pe­ra­tur­höj­ning
  • UV-strå­lning
  • Ozon
  • Ozonhål
  • Freon (klor­fluor­kar­boner, CFC)

Du ska också kunna:

  • Identifiera tecken på miljöförstöring i vår natur, och ge exempel på hur de kan åtgärdas.
  • Debattera reglering av naturresurser.