Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Biologi 2

Administration

Prov 2017-11-24 i Nervsystemets fysiologi och funktion - Facit

Artikelindex

Facit

Betygsgränser

Max: 23,0 (10/10/3)
Medel: 21,1 (10,0/9,1/2,0)
E: 7,0    
D: 12,5 varav 5,0 A- eller C-poäng
C: 16,5 varav 7,5 A- eller C-poäng
B: 18,0 varav 1,5 A-poäng
A: 20,5 varav 2,5 A-poäng

Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar

  1. b. Axon
    c. Synaps
    d. Dendrit
    e. (Ranviersk) nod

Del II. Ringa in de rätta alternativen.

  1. a, c, d
  2. d, e, f
  3. a, b, d
  4. a, d, f
  5. c, d, e

Del III. Frågor som kräver ett utredande svar

  1. Bedömning

    E – Eleven beskriver översiktligt hur reflexbågen hur fungerar, med utgångspunkt i 2–3 av nedanstående begrepp.

    • Efferent nerv/sensorisk signal
    • Ryggmärgens funktion
    • Afferent nerv/motorisk signal
    • Hjärnans funktion

    C – Eleven förklarar utförligt hur reflexbågen hur fungerar, med utgångspunkt i samtliga av ovanstående begrepp.

    För A i språk och kommunikation krävs att bilden är försedd med förklaringar eller tydliga ankare i texten.

  2. Bedömning:

    E – Eleven beskriver kortfattat att bilden visar hyperpolarisation av nervcellens membran.

    C – Eleven förklarar utförligt vad som händer i hyperpolarisationen med utgångspunkt i två av begreppen nedan.

    • Depolarisation leder till att kaliumkanalen öppnas
    • Na+/K+-pumpens arbete leder till en hög [K+] i cytoplasman, varför K+ diffunderar ut när kaliumkanalen öppnas.
    • Hög [K+] på utsidan leder till att nervcellens membran hyperpolariseras.

    A – Eleven förklarar utförligt vad som händer i hyperpolarisationen med utgångspunkt i alla tre av begreppen ovan.

  3. Bedömning

    E – Eleven beskriver översiktligt hur nervsignalen överförs i synapsen med utgångspunkt i två av nedanstående begrepp.

    • Exocytos
    • Diffusion
    • Aktivering av receptorn
    • Jonkanaler

    C – Eleven beskriver översiktligt hur nervsignalen överförs i synapsen med utgångspunkt i minst tre av ovanstående begrepp.

    A – Eleven når kraven för C och beskriver utförligt och nyanserat vad som händer när neurotransmittorns receptor blockeras.

| ▶

 

   

Också intressant: