Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad replikation innebär
|
|
|
|
- Jag vet vad transkription och translation innebär
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för Averys, MacLeods och McCartys experiment för att bestämma att DNA ger organismer dess egenskaper
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för ”The blender experiment”, d.v.s. Hersheys och Chases experiment för att visa att DNA för arvet vidare
|
|
|
|
- Jag vet vad en dubbelhelix är.
|
|
|
|
- Jag kan skilja på en purin och en pyrimidin
|
|
|
|
- Jag vet vilka kvävebaser som basparar med varandra, med vilken typ av bindning, och hur många.
|
|
|
|
- Jag vet hur DNA-molekylens antiparallellitet hänger samman med dess 3’- och 5’-ända
|
|
|
|
- Jag vet vad ett DNA-palindrom är, och kan ge exempel på dem.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för hur DNA-palindrom kan ge upphov till hårnålsöglor.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för restriktionsenzymer och deras funktion.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för hur UV-ljus kan påverka DNA-molekylen.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur interkalerande molekyler kan störa DNA-replikationen.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för vad som händer när man denaturerar (”smälter”) dubbelsträngat DNA.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för hur Meselson och Stahl visade att DNA-replikationen är semikonservativ.
|
|
|
|
- Jag kan rita upp en replikationsgaffel med primer, primas, helikas, gyras, SSBP och DNA-polymeras samt ledande och släpande sträng
|
|
|
|
- Jag kan utförligt och nyanserat förklara varför okazakifragment bildas
|
|
|
|
- Jag kan utförligt och nyanserat förklara vad som händer i de olika temperaturnivåerna i en PCR-reaktion.
|
|
|
|
- Jag kan utförligt och nyanserat förklara varför man får praktiskt taget rent DNA av målsekvensen efter 30-40 cykler i en PCR-reaktion.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för skillnaden mellan en nukleotid, en deoxinukleotid och en dideoxinukleotid.
|
|
|
|
- Jag kan utförligt och nyanserat förklara hur man sekvenserar ett stycke DNA med hjälp av Sangers dideoximetod.
|
|
|
|