Tid: 80 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Penna, suddgummi, linjal.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring biologiska samband |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. |
Eleven ger nyanserade omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning av provet
Vid de mer utförliga frågorna har jag bedömt det vetenskapliga språket i svaret. Dessa bedömningar har jag sedan vägt samman till en enda bedömning av språket. Det är denna språkliga sammanvägning (inte de enskilda vid varje fråga) som räknas som A-, C- eller E-poäng.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
- Ge exempel på ett protein som huvudsakligen har som funktion att vara näring.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/0/0)
- Titta på nedanstående bild. Den visar en 3D-modell av hemoglobin.
- Hur många subenheter ingår i proteinet?
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/0/0)
- Rita en eller flera pilar och markera proteinets prostetiska grupp(er).
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/0/0)
- Hur många subenheter ingår i proteinet?
- Betrakta figuren här nedan.
- Vad kallas strukturen?
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/0/0)
- Rita in 3 till 5 ställen i strukturen där det bildas vätebindningar, som bidrar till att hålla samman strukturen.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/0/0)
- Vad kallas strukturen?
- Följande DNA-snutt transkriberas och translateras:
3'-TACGCGCCCAGACATACT-5'
Vilket blir- den resulterande RNA-strängen (3'- och 5'-ändarna skall vara med)?
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband (1/0/0)
- den resulterande oligopeptiden?
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband (1/0/0)
- den resulterande RNA-strängen (3'- och 5'-ändarna skall vara med)?
Del II. Ringa in de rätta alternativen.
- Vilka tre av följande påståenden om proteiners struktur och uppbyggnad är korrekta?
- Ett typiskt protein har en molmassa på 10 000 – 100 000 g/mol.
- Proteiner som endast består aminosyror kallas konjugerade.
- Ett typiskt mänskligt protein består av c:a 30 000 aminosyror.
- Ett proteins tertiärstrukturer hålls ofta samman med disulfidbryggor.
- En prostetisk grupp är en slags aminosyra.
- När syrgas binder till hemoglobin fungerar syrgas som en ligand.
(Analysera och besvara frågor: 1/1/0)
- Vilka tre av följande påståenden om proteinsyntesen är korrekta?
- Vid translationen ”översätts” informationen i mRNA-molekylen till aminosyror (och protein).
- Translationen startar med att ribosomens stora och lilla subenhet binder till mRNA-molekylens startkodon.
- Vid translationen avläses mRNA-strängen i 5'→3'-riktning.
- tRNA-molekylens aminosyra är kovalent bunden till tRNA:ts antikodon.
- Under proteinsyntesen bildas s.k. disulfidbryggor mellan alla de ingående aminosyrorna.
- Antikodonets sekvens avgör vilken aminosyra tRNA-molekylen bär på.
(Analysera och besvara frågor: 1/1/0)
- Vilka tre av följande påståenden om kloning och genmodifiering samt proteiners struktur och funktion är korrekta?
- Bakterier som innehåller plasmider är alltid GMO, genetiskt modifierade organismer.
- I kloningskassetten i en plasmidvektor sitter gener, som kodar för enzymer som är nödvändiga för att plasmiden skall kunna replikeras.
- En vanligt förekommande typ av selektionsmarkör är en antibiotikaresistensgen.
- När man denaturerar ett protein genom att värma på det, är denatureringen oftast reversibel.
- Ett protein i sin nativa form är biologiskt aktivt.
- När ett enzym eller annat protein utför ”sin” uppgift, förändras ofta dess struktur.I fotosyntesens ljusberoende reaktion bildas bl.a. glukos.
(Analysera och besvara frågor: 1/1/0)
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Besvara de här frågorna på ett separat papper.
- Förklara varför man kan förvänta sig att finna t.ex. aminosyrorna valin, leucin, isoleucin och fenylalanin på ytan av ett protein som är instucket i cellmembranet.
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband (1/1/0)
- I en viss autoimmun sjukdom, Rheumatoid Artrit (RA), bildar kroppen antikroppar mot kollagen. Ett sätt att avgöra hur pass långt framskriden sjukdomen är hos en patient, är att ta reda på hur mycket kollagen-specifika antikroppar som finns i blodet.
Redogör för hur man kan sätta upp ett ELISA-försök som mäter halten kollagen-specifika antikroppar i blodserum! (Serum får man genom att låta ett blodprov koagulera. Den vätska som blir kvar när blodet koagulerat kallas serum.) Till ditt förfogande har du- serum från en patient
- kollagen
- monoklonala antikroppar från mus, specifika mot kollagen
- polyklonala enzymkonjugerade antikroppar från kanin, specifika mot mus-antikroppar
- polyklonala enzymkonjugerade antikroppar från get, specifika mot mänskliga antikroppar
- ELISA-brunnar, reagens, substrat m.m.
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/1)