Inledning
Ni ska genom att dramatisera DNA-sekvensering enligt Sanger göra så att er lärare ska kunna ta reda på DNA-sekvensen för en oligonukleotid ni valt att sekvensera. Genom att göra detta ska ni förstå principen för sekvensering enligt Sanger.
Tid för detta
Laborationen tar ett laborationstillfälle i anspråk.
Material
Varje grupp behöver:
- Utdelat papper med primerar och mallar och nukleotider
- Sax
- Pappersklister eller tejp
- Papperspåse eller annan ogenomskinlig påse
Gör såhär
- Läraren delar in er i fyra grupper: Grupp A, C, G och T.
- Skicka ut läraren.
- Bestäm er tillsammans med de övriga grupperna för den oligonukleotid (mall) er ni ska ”sekvensera” tillsammans med er lärare. Observera att alla ska sekvensera samma mall:
- Välj en utav mallarna på pappret med primerar och mallar!
- Klipp noggrant ut den mall ni valt!
- Kalla in läraren igen!
- Varje grupp klipper nu noggrant ut
- de fyra primerar ni har fått på papper
- samtliga 32 nukleotider er grupp ska använda sig av.
Nu är det dags för själva DNA-syntesen!
- Lägg alla nukleotider i en papperspåse.
- Anslut en primer till den mall ni ska replikera.
- Stick ner handen i påsen, och ta upp en nukleotid utan att först titta på den.
- Passar den? Om inte, lägg tillbaka den, blanda om, och ta en ny.
- När ni fått fatt i en nukleotid som passar, så klipp bort de två yttersta fosfatgrupperna från nukleotiden.
- Klistra fast nukleotiden på primern/den växande DNA-strängen, på så vis att nukleotidens fosfatgrupp på 5'-kolet täcker DNA-strängens 3'-OH-grupp.
- Var det en dideoxynukleotid ni klistrade fast? Kan man bygga på ytterligare nukleotider på denna DNA-sträng? Varför inte?
- Repetera steg 8a-8c tills ni har klistrat på en dideoxynukleotid.
- Tag bort den nybildade DNA-strängen från er mall-sträng, och anslut den andra primern till mall-strängen.
- Gör om steg 7-9 med resterande primerar.
- Dela upp de nybildade DNA-strängarna mellan er i gruppen: En person tar hand om alla de längre DNA-strängarna, och en annan tar hand om alla de kortare.
När man gjort dessa fyra reaktioner i verkliga livet, sätter man varje reaktionsblandning i en brunn på en lång agarosgel. När man lägger på en spänning, vandrar de olika fragmenten olika långt i gelen beroende på hur långa de är. Ju kortare ett fragment är, desto längre vandrar det. Nu har det alltså blivit dags att ”köra gelen” i vår torrlab!
- De fyra grupperna får ställa sig i korridoren i följande ordning: Grupp A, C, G och T.
- Nu ska man ta ett antal steg framåt, beroende på hur långa fragment man bär på. Antalet steg framåt ska vara 12 minus längden på ens fragment. Om ditt fragment är 7 nukleotider långt ska du alltså ta 12 – 7 = 5 steg framåt. Var snäll mot er lärare, och ta ungefär lika långa steg! :-)
- När alla tagit de steg framåt de ska, är det dags för läraren att utröna vilken sekvensen på mallen är. Han/hon får naturligtvis inte tjuvkika på någon utav mallarna!
Frågor att besvara
- Vilken sekvens kom läraren fram till att er mall hade?
- Om er lärare inte kom fram till rätt sekvens, vad berodde det på?
- I primern är fosfatgruppen invid guaninen markerad med en stjärna, ”*”. Vad innebär det?
- På vilket vis skiljer sig denna torrlab från en riktig DNA-sekvensering med avseende på
- Reaktionsblandningens innehåll?
- Längden på primern?
- Längden på mallen?
- Avläsningen av agarosgelen?
- Varför upphör DNA-syntesen när en dideoxynukleotid satts in i den växande DNA-strängen?
- Förklara varför reaktionsblandningen måste innehålla alla deoxynukleotider, plus en av dideoxynukleotiderna, t.ex. ddATP. Varför räcker det inte med tre av deoxynukleotiderna, och den fjärde i dideoxy-form, alltså t.ex. en reaktionsblandning med dCTP, dGTP, dTTP, och ddATP?
- Varför kan man bara ha en typ av dideoxynukleotid i varje reaktionsblandning?
Riskanalys
Laborationen är inte riskfylld.