Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Idéer till gymnasiearbete i bioteknik

Här är några idéer till gymnasiearbete för dig som tycker att bioteknik är kul! Många av idéerna bygger på de laborationer i bioteknik som jag har lagt upp här på Magnus Ehingers undervisning.

 

Annons

 
  • Hur steril är vår miljö?
  • Kan man sterilisera något med hjälp av mikrovågsugnen?
  • Det finns många recept för att preparera fram DNA ur diverse organismer (se t.ex. laborationen Enkel preparation av DNA från banan). Vilket recept är effektivast (ger störst utbyte)?
  • Hur får man fram snygga bilder av makromolekyler med hjälp av Ray-tracing-program?
  • Spelar bakterieodlingens ålder någon roll för hur pass väl man lyckas transformera bakterier (se laborationen Bakteriell transformation)? Mängden plasmid-DNA? Hur länge man värmechockar bakterierna? Vid vilken temperatur man värmechockar bakterierna?
  • Måste man odla transformerade celler i antibiotikainnehållande medium för att de skall behålla sin plasmid?
  • Är olika PCR-reagens från olika företag olika effektiva (jämför med laborationen PCR – The Polymerase Chain Reaction)?
  • Kan man bygga sin egen PCR-maskin?
  • Vad har de enzymer för 3D-struktur, som du laborerat med (se Datorövning i proteiners struktur och funktion)?
  • Finns det andra enzymer som du skulle kunna undersöka? Vilken 3D-struktur har de?
  • Påverkas jäsningstakten av olika sukroskoncentrationer (jämför med laborationen Mätning av koldioxidproduktionen vid jäsning)? Av olika sockerarter? Av olika jästsorter? Av olika pH? Av olika temperaturer?
  • Är proteininnehållet samma i olagrad som i vällagrad Grevé (se laborationen Analys av proteininnehållet i olika matvaror)?
  • Är det samma skinka som ligger på pizzan och som du tar på mackan?
  • Är proteininnehållet samma i färsk mat som i mat som fått ruttna? 

 

   
[Ingen än…]