Idéer till gymnasiearbete i bioteknik
Här är några idéer till gymnasiearbete för dig som tycker att bioteknik är kul! Många av idéerna bygger på de laborationer i bioteknik som jag har lagt upp här på Magnus Ehingers undervisning.
- Hur steril är vår miljö?
- Kan man sterilisera något med hjälp av mikrovågsugnen?
- Det finns många recept för att preparera fram DNA ur diverse organismer (se t.ex. laborationen Enkel preparation av DNA från banan). Vilket recept är effektivast (ger störst utbyte)?
- Hur får man fram snygga bilder av makromolekyler med hjälp av Ray-tracing-program?
- Spelar bakterieodlingens ålder någon roll för hur pass väl man lyckas transformera bakterier (se laborationen Bakteriell transformation)? Mängden plasmid-DNA? Hur länge man värmechockar bakterierna? Vid vilken temperatur man värmechockar bakterierna?
- Måste man odla transformerade celler i antibiotikainnehållande medium för att de skall behålla sin plasmid?
- Är olika PCR-reagens från olika företag olika effektiva (jämför med laborationen PCR – The Polymerase Chain Reaction)?
- Kan man bygga sin egen PCR-maskin?
- Vad har de enzymer för 3D-struktur, som du laborerat med (se Datorövning i proteiners struktur och funktion)?
- Finns det andra enzymer som du skulle kunna undersöka? Vilken 3D-struktur har de?
- Påverkas jäsningstakten av olika sukroskoncentrationer (jämför med laborationen Mätning av koldioxidproduktionen vid jäsning)? Av olika sockerarter? Av olika jästsorter? Av olika pH? Av olika temperaturer?
- Är proteininnehållet samma i olagrad som i vällagrad Grevé (se laborationen Analys av proteininnehållet i olika matvaror)?
- Är det samma skinka som ligger på pizzan och som du tar på mackan?
- Är proteininnehållet samma i färsk mat som i mat som fått ruttna?
< | Idé nr. 60 till gymnasiearbete i Biologi/Fysik/Teknik: Gör ett Smartphone-mikroskop | Idé nr. 59 till gymnasiearbete i Biologi: Shake it, baby! | > |