Sida 2 av 2
Facit
Betygsgränser
Max: | 26,0 | (14/10/2) |
Medel: | 20,1 | (12,9/6,3/0,9) (D) |
E: | 10,5 | |
D: | 15,5 | varav 5,0 C- eller A-poäng |
C: | 20,0 | varav 7,5 C- eller A-poäng |
B: | 21,0 | varav 1,0 A-poäng |
A: | 23,5 | varav 1,5 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
- a) Degeltång b) Mätkolv c) Provrörsställ d) Kristallisationsskål.
Alla fyra rätt ger 1 E-poäng. 2-3 rätt ger 0,5p. - a) Giftigt b) Frätande c) Eldfarligt d) Miljöfarligt
Alla fyra rätt ger 1 E-poäng. 2-3 rätt ger 0,5p. - Sublimering
-
- Aluminium, Al
- Borgruppen
- T.ex. det är en metall, den leder värme bra, den reagerar med syre och bildar en mycket hård aluminiumoxid, den används ofta som konstruktionsmaterial.
- 26p+, 30n, 23e–.
E – Eleven anger två av partiklarna korrekt.
C – Eleven anger alla tre partiklarna korrekt. - Sr(s) + 2H2O → Sr2+(aq) + H2(g) + 2OH‑(aq)
Del II. Ringa in de rätta alternativen!
- d
- c, e, f
- b, d, e
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- 2Na + F2 → 2NaF
E – Eleven konstaterar att det är med F som den kraftigaste reaktionen sker.
C – Eleven har en helt korrekt balanserad reaktionsformel för reaktionen. - E – Eleven konstaterar att reaktionen med fluor går snabbast, med motiveringen att fluor står högre upp i gruppen än övriga halogener.
C – Eleven motiverar att reaktionen med fluor går snabbast med att valenselektronerna i fluor känner av kärnladdningen starkare än de övriga halogenerna, och därför lättast tar upp en elektron.
- E – eleven konstaterar att modellen till höger är mest modern, med en enkel motivering, t.ex. att Rutherfords atommodell kom efter Thomsons, eller att Rutherfords modell är mer modern.
C – eleven motiverar den högra modellen med minst två av följande motiveringar:- att elektronerna kretsar kring atomkärnan, och är inte instoppade som i en ”plumpudding”
- att det mesta i atomen är tomrum
- att den högra modellen innehåller neutroner
- Svar:
- Elektronerna är mycket mindre jämfört med protoner och neutroner i verkligheten än vad de är i bilden.
- Elektronerna är inte väldefinierade punkter, utan snarare ”utsmetade” i tid och rum
- Elektronerna är inte fördelade på olika skal, vilket de är i verkligheten.
C – Eleven tar med en av ovanstående punkter i sitt svar.
A – Eleven tar med två eller tre av ovanstående punkter i sitt svar.
- 2Na + F2 → 2NaF