Skriv ut eller kopiera den här matrisen, och fyll i var din egen kunskapsnivå ligger. På så sätt får du en uppfattning om vad du kan, och vad du behöver repetera.
Galvaniska celler
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan förklara vad som händer i ett koppar–zink-element.
|
|
|
|
- Jag kan tolka ett cellschema.
|
|
|
|
- Jag kan skriva ett cellschema för ett givet elektrodpar.
|
|
|
|
- Jag kan, med hjälp av begreppet elektrodpotential, förklara hur ett galvaniskt elements emk uppstår.
|
|
|
|
Normalpotentialer. Vätgaselektroden
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan förklara hur en vätgaselektrod fungerar.
|
|
|
|
- Jag vet hur man mäter ett ämnes normalpotential med hjälp av vätgaselektroden.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur ett ämnes normalpotential hänger samman med dess reducerande eller oxiderande förmåga.
|
|
|
|
- Jag kan, med hjälp av normalpotentialer, beräkna emk för ett givet galvaniskt element.
|
|
|
|
Elektrolys
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan förklara vad som händer vid anod och katod vid elektrolys.
|
|
|
|
- Jag ge exempel på några olika elektrolysreaktioner.
|
|
|
|
Korrosion
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan förklara vad som händer vid korrosion.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad som händer när rost bildas.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför offeranoder gör att metallkonstruktioner skyddas från korrosion.
|
|
|
|