Tid: 70 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Penna, suddgummi, linjal.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning av provet
Vid de mer utförliga frågorna har jag bedömt det vetenskapliga språket i svaret. Dessa bedömningar har jag sedan vägt samman till en enda bedömning av språket. Det är denna språkliga sammanvägning (inte de enskilda vid varje fråga) som räknas som A-, C- eller E-poäng.
Språk och kommunikation | E | C | A |
Hoppa direkt till …
Del I. Ringa in de korrekta alternativen
- Vilka tre utav följande metabola processer äger rum i mitokondrien eller dess membran?
- β-oxidation
- Cellandning
- Citronsyracykeln
- Glykolys
- Transaminering
- Glukoneogenes
Analysera och besvara frågor | E | C | A |
Del II. Frågor som bara kräver ett kort svar
- Vilken process är det som avses där
- glukos är substrat och pyruvat produkt?
E C A - acetyl-CoA är substrat och koldioxid och NADH + H+ är några av de bildade produkterna?
E C A - en fettsyra är substrat och acetyl-CoA är en av produkterna?
E C A
- Skriv reaktionsformel med strukturformler för hur acetyl-CoA reagerar med oxalacetat (oxalättiksyra) och vatten och bildar citronsyra och HS-CoA. Du kan skriva med förenklade strukturformler om du vill.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp E C A - NAD+ har till uppgift att vara oxidationsmedel i cellen. Skriv en reaktionsformel som visar hur alkohol oxideras av NAD+. Ledning: Tänk på vad som bildas när alkoholer oxideras, och vad som bildas när NAD+ reduceras.
E C A - Skriv en schematisk strukturformel som visar hur ATP är uppbyggt.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp E C A
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- Det kan hända olika saker med de pyruvatjoner som bildas i cellen, bl.a. beroende på om det råder syrebrist eller är god tillgång på syre. Redogör för vad som kan hända med pyruvatjonerna vid syrebrist och vid god tillgång på syre.
E C A Språk och kommunikation E C A - Syrgas spelar en viktig roll i cellandningen. Redogör så utförligt och nyanserat som möjligt för vad som händer på biokemisk nivå i cellen vid syrebrist!
E C A Språk och kommunikation E C A
Facit
Betygsgränser
Max: | 21,0 | (10/7/4) | ||
Medel: | ||||
E: | 7,5 | |||
D: | 11,0 | varav | 3,5 A- eller C-poäng | |
C: | 14,0 | varav | 5,5 A- eller C-poäng | |
B: | 16,0 | varav | 5,5 C-poäng och | 2,0 A-poäng |
A: | 18,5 | varav | 6,0 C-poäng och | 3,0 A-poäng |
Del I. Ringa in de korrekta alternativen
- a, b, c
Del II. Frågor som bara kräver ett kort svar
- Glykolys
- Citronsyracykeln
- β-oxidation
- CH3CH2OH + NAD+ → CH3CHO + NADH + H+
Ännu enklare representationer är fullt godtagbara; i princip räcker nästan
(P)-(P)-(P)-<S>-[A].
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
-
E – Eleven konstaterar att det bildas mjölksyra vid syrebrist, och acetyl-CoA + CO2 vid hög syrehalt.
C – Eleven förklarar också vad som händer med hjälp av reaktionsformler.
A – Eleven konstaterar också att i jästceller kan pyruvaten först omvandlas till acetaldehyd (och CO2), som sedan reduceras till etanol.
-
E – Eleven gör en godtagbar ansats till svar, t.ex. genom att redogöra för hur det bildas mjölksyra vid syrebrist.
C – Elevens redogör på ett godtagbart sätt hur elektrontransportkedjan stannar av vid syrebrist.
A – Eleven redogör fullt tillfredsställande för hur elektrontransportkedjan och ATP-syntesen stannar av vid syrebrist, och kopplar samman det till citronsyracykeln och bildning av mjölksyra (eller etanol hos jästceller).