Tid: 90 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Periodiskt system, förteckning över aminosyror och nukleotider (med strukturformler).
- Alla reaktionsformler ska vara balanserade med minsta möjliga heltalskoefficienter.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang |
… enkla … välgrundade … |
… nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning av provet
Vid de mer utförliga frågorna har jag bedömt det vetenskapliga språket i svaret. Dessa bedömningar har jag sedan vägt samman till en enda bedömning av språket. Det är denna språkliga sammanvägning (inte de enskilda vid varje fråga) som räknas som A-, C- eller E-poäng.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Man kan testa om en sockerart är reducerande med hjälp av Trommers prov. Då reduceras blåa koppar(II)joner i basisk lösning till tegelröd koppar(I)oxid. I bil-den nedan visas strukturformeln för glukos.
Skriv strukturformeln för den molekyl som bildas av glukos när den reducerat koppar(II)joner i Trommers prov.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
Del II. Ringa in de rätta alternativen.
- Vilket av nedanstående ämnen är inte en lipid?
- Vilket av nedanstående ämnen är inte en nukleotid?
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Besvara de här frågorna på ett separat papper.
- Om man låter vanligt smör stå i kylskåpet blir det hårt och svårt att bre på mackan. I Bregott har man blandat ut smöret med rapsolja för att man ska kunna förvara det i kylen, men det ändå ska gå att bre på mackan direkt.
Titta på innehållsförteckningarna (näringsvärde per 100 g) för Bregott och smör nedan.
Innehåll
Smör
Bregott
Energivärde
3038 kJ/739 kcal
2789 kJ/678 kcal
Fett
82 g
75 g
varav mättat fett
52 g
33 g
varav enkelomättat fett
20 g
28 g
varav fleromättat fett
1,9 g
8,7 g
Kolhydrat
0,7 g
0,4 g
varav sockerarter
0,7 g
0,4 g
Protein
0,6 g
0,4 g
Salt
1,2 g
1,2 g
Vitamin A
723 μg
950 μg
Vitamin D
–
20 μg
Förklara med hjälp av innehållsförteckningarna och med hjälp av strukturformler varför Bregott är mer ”bredbart” än smör.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
- I ett försök analyserade man aminosyror med tunnskiktskromatografi. Den fasta fasen på provplattan bestod av cellulosa och elueringsvätskan av en blandning av 2-propanol och 2-butanol. Efter framkallning med ninhydrin fick man nedanstående resultat.
I det inringade provet fanns aminosyrorna asparaginsyra, isoleucin och lysin. Vilken av de markerade fläckarna visar hur långt isoleucinet vandrat? Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt hur man kan veta det.
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (–/1/1)
-
Mjölksocker (laktos) är en disackarid, och kan spjälkas till monosackariderna galaktos och glukos.
- Vilken av bilderna α, β och γ nedan visar strukturformeln för laktos? (Endast svar krävs.)
α
β
γ
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/1)
- I ett försök ville man spjälka laktosen till galaktos och glukos genom att blanda det i en lösning med enzymet laktas. Hur skulle man sedan göra för att separera de bildade produkterna från laktaset (enzymet), så att man fick en lösning med bara galaktos och glukos i?
Föreslå en metod. Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt hur den fungerar, och varför den skulle klara av att ”göra jobbet”.
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/1)
- Man kan beskriva spjälkningen av laktos med följande jämvikter.
E + Lak ⇌ E:Lak ⇌ E:Gal:Glu ⇌ E + Gal + Glu- E är enzymet (laktas).
- Lak är laktos (mjölksocker).
- Gal är galaktos och Glu är glukos.
- Kolontecknet (”:”) betyder att något bundit till enzymets aktiva yta.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/1)
- Vilken av bilderna α, β och γ nedan visar strukturformeln för laktos? (Endast svar krävs.)