Tid: 85 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, formelblad.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Teorier och modellers giltighet och begränsningar | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | … enkla … | … nyanserade … |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang | … enkla … välgrundade … | … nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Vätekarbonatjonen, HCO\(_3^-\), är en amfolyt. Skriv reaktionsformeln för när vätekarbonatjonen reagerar som syra.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Skriv strukturformler för följande molekyler. Sätt ut alla bindningar och atomer, även väteatomer.
- Pentan
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Toluen
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1-propanol
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Cis-2-buten
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Pentan
- Vad heter nedanstående molekyler? Skriv antingen rationellt namn eller trivialnamn.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Varför finns det ingen molekyl som heter 2-metylpropyn?
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar (–/1/–)
- Det finns två tvåvärda alkoholer med fem kolatomer där den ena hydroxylgruppen är primär och den andra är tertiär.
- Skriv strukturformeln för en av alkoholerna.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/–)
- Vad blir alkoholens namn?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/1)
- Skriv strukturformeln för en av alkoholerna.
- Man kan substituera kloratomen i 2-klorbutan mot en hydroxylgrupp i en slags substitutionsreaktion. Under reaktionsförloppet sker energiomvandlingar på det sätt som visas i diagrammet nedan.
Skriv strukturformeln för den intermediär som existerar under en kort stund i (a) i reaktionsförloppet.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/–/1)
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- I ett experiment vill du tillverka 1-butanol genom att utgå ifrån butan och göra två substitutionsreaktioner på den. Vilka två substitutionsreaktioner ska du utföra, och i vilken ordning?
Namnge de två typerna av substitutionsreaktion och visa vad som händer med hjälp av reaktionsformler. Du behöver inte ange själva reaktionsmekanismen.
Analysera och besvara frågor (–/1/1)
- Metylammoniumjonen, CH3NH\(_3^+\), är en svag syra vars pKa = 10,64. Beräkna pH i en 0,025 M lösning av metylammoniumnitrat, CH3NH3NO3. Svara med två decimalers noggrannhet.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1)
Facit
Betygsgränser
Max: | 22 (9/9/4) |
Medel: | 16,8 (8,1/6,4/2,3) – B |
E: | 7,0 |
D: | 11,5 varav 4,5 A- eller C-poäng |
C: | 14,5 varav 7,0 A- eller C-poäng |
B: | 16,5 varav 2,0 A-poäng |
A: | 19,5 varav 3,0 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar
- HCO\(_3^-\) + H2O ⇌ CO\(_3^{2-}\) + H3O+ alt. HCO\(_3^-\) ⇌ CO\(_3^{2-}\) + H+
- 3-etylpentan
- Meta-xylen (1,3-dimetylbensen)
- 4-bromfenol (para-bromfenol)
- Därför att då skulle kolatom nr. 2 i molekylen få fem bindningar, vilket inte är möjligt. Se bilden nedan.
eller
Bedömning
E – Eleven skriver strukturformeln för någon tvåvärd alkohol.
C – Eleven skriver en korrekt strukturformel för någon av alkoholerna- Bedömning
E – Eleven skriver ett felaktigt namn, men som leder till rätt struktur.
C – Eleven skriver ett fullständigt korrekt namn.
Kommentar: Elev som skrivit en felaktig strukturformel som kraftigt förenklar svaret i b) kan maximalt erhålla betyget E på frågan.
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
Bedömning
C – Eleven kopplar samman någon substitution med butan, klorbutan eller butanol på ett tillfredsställande sätt.
A – Eleven namnger och visar både radikalsubstitution och SN2-reaktion på ett gott sätt.- Lösning
CH3NH\(_3^+\) ⇌ H+ + CH3NH2
[CH3NH\(_3^+\)] [H+] [CH3NH2] f.r. \[0,025\] \[0\] \[0\] M ∆ \[-x\] \[+x\] \[+x\] M v.j. \[0,025-x\] \[x\] \[x\] M
\[K_\mathrm{a} = \frac {[\mathrm{H^+}][\mathrm{CH_3NH_2}]}{[\mathrm{CH_3NH_3^+}]} \hspace{100cm}\]
\[10^{-10,64} = \frac {x \cdot x}{0,025-x} \approx \frac {x^2}{0,025} \hspace{100cm}\]
\[x = 7,56767 \cdot 10^{-7}\mathrm{M} = [\mathrm{H^+}] \hspace{100cm}\]
Eftersom \(x \ll 0,025\) går det bra att försumma \(x\) bredvid \(0,025\).
\[\mathrm{pH} = -\lg[\mathrm{H^+}] = -\lg(7,56767 \cdot 10^{-7}) = 6,1210367 \approx 6,12 \hspace{100cm}\]
Bedömning
E – Eleven gör en godtagbar ansats till att lösa uppgiften, till exempel genom att bestämma någon jämviktskoncentration rätt eller genom att teckna uttrycket för \(K_\mathrm{a}\).
C – Eleven bestämmer samtliga jämviktskoncentrationer korrekt.
A – Eleven beräknar lösningens pH korrekt.
Bedömning (språk och kommunikation)
E – Eleven redovisar sina beräkningar översiktligt.
C – Eleven redovisar sina beräkningar med utgångspunkt i en av punkterna nedan.
- Korrekt reaktionsformel
- Storhet, mätetal och enhet är med i alla stegen av beräkningarna.