Tid: 95 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, formelblad.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang |
… enkla … välgrundade … |
… nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Skriv strukturformeln för följande organiska molekyler. Skriv ut alla atomer och bindningar, även väteatomer.
- 1,2-diklorpropan
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Toluen
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1-butanol
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1,2-diklorpropan
- Ange trivialnamn eller rationellt namn på följande molekyler:
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Vilken är den enklaste trevärda alkoholen med en primär, en sekundär och en tertiär OH-grupp?
- Skriv alkoholens strukturformel.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/–)
- Vad blir alkoholens namn?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/–)
- Skriv alkoholens strukturformel.
- Man kan substituera kloratomen i 2-klorbutan mot en hydroxylgrupp i en SN2-reaktion. Under reaktionsförloppet sker energiomvandlingar på det sätt som visas i diagrammet nedan.
Skriv strukturformeln för det transitionstillstånd som existerar under en kort stund i (a) i reaktionsförloppet.Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/–/1)
Del II. Ringa in de rätta svaren
- Vilka tre av följande föreningar har summaformeln C7H16?
Analysera och besvara frågor (1/1/–)
- 2-metylpentan
- 3-metylpentan
- 2,3-dimetylpentan
- 2,2,3-trimetylbutan
- 3-etylpentan
- Vilka två av nedanstående strukturformler är i själva verket en och samma molekyl?
Analysera och besvara frågor (–/1/–)
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- I ett experiment vill du omvandla butan till 1-klorbutan genom radikalsubstitution med klor, Cl2. Utgå ifrån reaktionsmekanismen och förklara med hjälp av reaktionsformler varför det kommer att bildas en rad andra molekyler än bara 1-klorbutan i reaktionen.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
- Malonsyra, H4C3O4, är en tvåprotonig organisk syra. När den protolyseras bildas vätemalonatjoner, H3C3O\({\sf _4^-}\).
- Är vätemalonatjonen en amfolyt? Motivera med reaktionsformler.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- För vätemalonatjonen gäller att pKa= 5,69 och pKb= 9,17. Kommer en lösning av natriumvätemalonat att bli sur, neutral eller basisk? Motivera ditt svar.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
- Är vätemalonatjonen en amfolyt? Motivera med reaktionsformler.
- I ett försök ville man bestämma koncentrationen, HF(aq) i ett vattenprov. Man titrerade 35,0 ml av syran med 0,100 M NaOH, och mätte kontinuerligt pH i blandningen. Då fick man en titrerkurva med nedanstående utseende.
- Vilket pH (ungefär) hade lösningen vid ekvivalenspunkten? (Ange endast svar; inga uträkningar behövs.)
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/–/–)
- Läs av diagrammet och beräkna vätefluoridlösningens koncentration. Motivera dina beräkningar så utförligt som möjligt!
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/–)
Språk och kommunikation (1/1/–) - Läs av diagrammet och uppskatta vätefluoridens pKa. (Endast svar behövs.)
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (–/1/–)
- Vilket pH (ungefär) hade lösningen vid ekvivalenspunkten? (Ange endast svar; inga uträkningar behövs.)