Tid: 95 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, formelblad.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang | … enkla … välgrundade … | … nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Namnge följande molekyler. Ange antingen rationellt namn eller trivialnamn.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Skriv strukturformeln för följande molekyler. Du kan skriva med förenklade strukturformler eller streckformler om du vill.
- Etylamin
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Etantiol
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Formaldehyd (metanal)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 2-aminoetansyra (glycin)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Etylamin
- Vilken alkohol ska man oxidera för att tillverka formaldehyd (metanal)? Ange alkoholens namn.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Genom att upphetta 2-propanol till 170 °C med koncentrerad svavelsyra som katalysator kan man eliminera vatten från 2-propanolen. Vad bildas då? Svara med en reaktionsformel för reaktionen.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
- I ett experiment vill du tillverka cyklohexanon genom att utgå ifrån cyklohexen. Vilka två reaktioner ska du utföra? Namnge de två typerna av reaktion och visa vad som händer med hjälp av reaktionsformler. Du behöver inte ange själva reaktionsmekanismen.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/1)
- Man kan substituera kloratomen i 2-klorbutan mot en hydroxylgrupp i en SN2-reaktion. Under reaktionsförloppet sker energiomvandlingar på det sätt som visas i diagrammet nedan.
Skriv strukturformeln för det transitionstillstånd som existerar under en kort stund i (a) i reaktionsförloppet.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/–/1)
Del II. Ringa in de rätta svaren
- Vilken av nedanstående strukturformler visar strukturen för citronsyra? Ringa in ett alternativ.
Analysera och besvara frågor (1/–/–)
- Inget av ovanstående alternativ.
- Vad är sant om triklorättiksyra (CCl3COOH) jämfört med ättiksyra (CH3COOH)? Ringa in ett alternativ.
Analysera och besvara frågor (–/1/–)
- Triklorättiksyran är surare än ättiksyran eftersom trikloracetatjonen (CCl3COO–) är mer stabil än acetatjonen (CH3COO–).
- \(\mathrm{p}K_\mathrm{a, CCl_3COOH} > \mathrm{p}K_\mathrm{a, CH_3COOH}\)
- Triklorättiksyran är surare än ättiksyran eftersom triklorättiksyrans entalpi är högre än ättiksyrans.
- Triklorättiksyran är surare än ättiksyran eftersom triklorättiksyran kan bilda fler resonansformer än ättiksyran.
- Inget av alternativen ovan, eftersom triklorättiksyran är mindre sur än ättiksyran.
- Inget av alternativen ovan, eftersom triklorättiksyra och ättiksyra är ungefär lika sura.
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- Fenazon är en substans som används som smärtstillande medel. Den har följande strukturformel:
- Vilka funktionella grupper finns i fenazon? Ringa in dem i bilden ovan och ange deras namn.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/–)
- En vattenlösning av fenazon kommer att få basisk reaktion. Förklara med reaktionsformler med strukturformler varför det är så.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
- För fenazon är pKb = 12,49[källa saknas]. Beräkna vilket pH en 0,100 M lösning av fenazon får.
Analysera och besvara frågor (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1)
- Vilka funktionella grupper finns i fenazon? Ringa in dem i bilden ovan och ange deras namn.
Facit
Betygsgränser
Max: | 24 (12/8/4) |
Medel: | – |
E: | 9,0 |
D: | 13,0 varav 4,0 A- eller C-poäng |
C: | 16,5 varav 6,0 A- eller C-poäng |
B: | 18,5 varav 2,0 A-poäng |
A: | 21,5 varav 3,0 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
- 1,2-etandiol, glykol
- 2-pentanon
- dietyleter
- Bensoesyra
- Metanol (träsprit)
- Addition (av vatten):
Oxidation (av en sekundär alkohol):
Bedömning
C – Eleven kopplar samman någon reaktion med cyklohexen, vatten, cyklohexanol eller syrgas på ett tillfredsställande sätt.
A – Eleven namnger och visar både additionsreaktion och oxidation på ett gott sätt.
Del II. Ringa in de rätta svaren
- a
- a
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Amin (egentligen diammin), fenylgrupp (bensenring), ketogrupp, alken
Bedömning
E – Eleven ringar in och namnger korrekt 1–2 funktionella grupper
C – Eleven ringar in och namnger korrekt 3–4 funktionella grupper.
Kommentar
Ketogruppen kan även benämnas karbonylgrupp.- Den ena, den andra eller båda kväveatomerna kan ta upp protoner, till exempel:
Kommentar: Kväveatomernas fria elektronpar behöver inte ritas ut för belägg, så länge det är tydligt att en väteatom binder till den, och att kväveatomen blir plusladdad. - Lösning:
Vi tecknar fenazon B. Då får vi följande jämviktsreaktion:
B + H2O ⇌ HB+ + OH–
Baskonstanten tecknas:
\[K_\mathrm{b} = \frac {[\mathrm{HB^+}][\mathrm{OH^-}]}{[\mathrm{B}]}\hspace{100cm}\]
[B]
[HB+]
[OH–]
f.r.
\[0,100\]
\[0\]
\[0\]
M
∆
\[-x\]
\[+x\]
\[+x\]
M
v.jv.
\[0,100-x\]
\[x\]
\[x\]
M
pOH = –lg[OH–] = 6,7449953924
pH = 14,00 – pOH = 14,00 – 6,7449953924= 7,2550046076 ≈ 7,25
Bedömning
E – Eleven gör en godtagbar ansats att lösa frågan, t.ex. genom att skriva reaktionsformeln och teckna baskonstanten för reaktionen.
C – Eleven beräknar \(x\) korrekt, och gör en godtagbar ansats att bestämma hydroxidjonkoncentrationen.
A – Eleven beräknar lösningens pH fullständigt korrekt.
Kommentar: Även om fenazon kan protoneras på båda kväveatomerna sker det i ytterst liten omfattning, vilket vi kan se på att pKb = 12,49. Därför behöver man bara ta hänsyn till det första protoneringssteget i uppgiften.