Tid: 75 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Penna, suddgummi, linjal.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. |
Eleven ger nyanserade omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning
På hela provet gör jag också en samlad bedömning av hur du använder det vetenskapliga språket (se betygsmatrisen ovan). På det här provet handlar det framför allt om hur du ställer upp dina beräkningar, att de är lätta att följa, att du använder storhet, mätetal och enhet på ett korrekt sätt och så vidare. (1/1/1)
Del I. Endast ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar) behövs
- Du löser lite salmiak (ammoniumklorid), NH4Cl, i vatten.
- Skriv reaktionsformeln för den protolys som sker.
- Blir lösningen sur, neutral eller basisk?
Del II. Ringa in de rätta alternativen!
- Formeln för divätefosfatjonens, H2PO\({\sf _4^{-}}\), protolys kan skrivas
\({\sf \mathrm{H_2PO}_4^{-}}\) |
+ |
H2O |
⇌ |
\({\sf \mathrm{HPO}_4^{2-}}\) |
+ |
H3O+ |
I |
II |
III |
IV |
Vilka två av följande påståenden är korrekta? (1p)
- I och II är ett syra-bas-par
- I och IV är syror
- II är korresponderande bas till I
- IV är korresponderande syra till III
- II är korresponderande bas till IV
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar (fullständiga beräkningar krävs)
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- Beräkna pH i en 25 °C lösning där man löst 2,00 g natriumhydroxid, NaOH, i 0,250 dm3 vatten.
- Mjölksyrans korresponderande bas är laktatjonen. Man framställde en buffertlösning genom att blanda 50,0 ml 0,10 M mjölksyra med 100 ml 0,10 M natriumlaktat. Vilket pH fick lösningen? Mjölksyrans Ka = 8,4·10-4 M.
- Myrsyra är en svag syra. I ett försök titrerar du 10,0 cm3 myrsyra med 0,100 M NaOH. Du mäter kontinuerligt pH i lösningen, och tar upp följande titrerkurva.
Vilken var myrsyrans ursprungliga koncentration? - I fin balsamvinäger är masshalten ättiksyra, CH3COOH, 6%.
- Vilken är vinägerns koncentration, uttryckt i mol/dm3? Du kan räkna med att vinägerns (och ättiksyrans) densitet är 1,0 g/cm3.
- Vilket pH har vinägern (förutsatt att den inte innehåller andra ämnen som påverkar dess pH)?
- Vilken reaktion får en lösning av natriumvätesulfat, NaHSO4?
- Starkt sur?
- Svagt sur?
- Neutral?
- Svagt basisk?
- Starkt basisk?
Motivera ditt svar så utförligt och nyanserat som möjligt!