Tips: Gör nästa skattjakt (eller orientering) med hjälp av Metaverse!

Vad är detta? Metaverse är en plattform som låter dig göra upplevelser i AR (augmented reality, förstärkt verklighet). Det fungerar lite grann som "Pokémon Go" och kan till exempel användas av elever för att skapa digitala berättelser eller av lärare för att skapa skattjakter eller kontroller på orientering eller liknande.

 

Hur kan man använda Metaverse i undervisningen? Möjligheterna med Metaverse är i det närmaste oändliga, eftersom det är gratis, och handlar om att programmera Metaverse till att göra vad du vill. Det som jag kommer att tänka på allra först är att göra "skattjakt" på skolan, till exempel för att nya elever ska lära sig var skolhälsovården, skolledningen, klassrummen och brandsläckare finns. Man kan också tänka sig att göra motsvarande med "prylar på labbet".

Man kan förstås också tänka sig att eleverna själva programmerar Metaverse som en del i en redovisning eller en berättelse. I videon nedan visas en annan populär variant, nämligen att man gör en gåta som måste lösas, ungefär som "Fångarna på fortet".

Ännu fler idéer till hur man kan använda Metaverse i undervisningen (och annat också) finns på medium.com/metaverseapp.

Länk: gometa.io