Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Administration

Så flippar du ditt klassrum!

Artikelindex

2. Gör det snyggt!

Jag har definitivt inte gått någon designutbildning, och kan inte uttala mig med någon som helst auktoritet. Jag har dock förstått så mycket att för elevens förståelse spelar hur ett budskap är förpackat lika stor roll som vad som är förpackat. Därför bör man lägga sig vinn om att göra snygga videogenomgångar, som är lätta att titta på.

Jag kan som sagt inte uttala mig med någon slags säkerhet, utan kan bara säga vad jag själv tycker, och försöker hålla mig efter. Det är två enkla punkter:

  1. Ordning och reda
  2. Less is more

Ordning och reda

Jag tror helt enkelt att för att eleven ska kunna följa med i videogenomgången måste man ta det lugnt och metodiskt, och ha en tydlig pedagogisk linje i det man beskriver. Inga förklaringar à la Kurt Olsson, inte! ?

Det här medför att planering av ditt flippade klassrum är av yttersta vikt. Det är inte lämpligt att improvisera sig fram på en film, utan man bör ha ett manus (helst skrivet) som också har en layout som man följer och skriver av.

Less is more

Jag försöker att inte klämma in alltför mycket text på en och samma sida. Ordentligt med white space gör det lättare för ögat att följa.

 

   

Också intressant: