Så flippar du ditt klassrum!

Mitt flippade klassrum. Mitt flippade klassrum.

Efter att ha kört med flippat klassrum i snart ett halvår, vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter av att flippa klassrummet, och tipsa om hur man kan göra för att flippa sitt eget klassrum.

I grund och botten försöker jag själv hålla tre saker i tankarna när jag flippar mitt klassrum:

  1. Gör det enkelt!
  2. Gör det snyggt!
  3. Gör det ordentligt!

1. Gör det enkelt!

För att man själv ska orka hålla ut är det viktigt att man gör det så enkelt för sig som möjligt. På det sättet undviker jag att tekniken blir ett hinder som måste övervinnas, utan istället ett sätt att nå målet.

Det finns åtminstone tre olika typer av flippade klassrum. Du kan

  1. filma din tavla/det papper du skriver på;
  2. spela in din skärm när du skriver på den (om du har touch-skärm); och
  3. lägga på din röst på en datorpresentation

Filma din tavla/det papper du skriver på

Videokameror är ju idag nästan hur billiga som helst, då det gott och väl räcker med den kamera man har i mobiltelefonen. Det kräver ett visst mått av pyssel att rigga upp sin studio, men när det väl är gjort är det inget stort besvär att spela in sin genomgång och sedan publicera den på nätet.

Här nedan är ett exempel på hur Niklas Uhlin gjort en genomgång om jonbindningar, där han helt enkelt spelat in sig själv framför vita tavlan.

Spela in din skärm när du skriver på den

Det här alternativet kräver som sagt att du har en dator med tryckkänslig skärm. Jag har själv experimenterat med att skriva på iPad:ens skärm, men det fungerar inte så bra som jag vill (jag har inte tillgång till andra surfplattor). Jag har också prövat att skriva på en ritplatta (precis som Salman Kahn gör), men jag hade svårt att bli vän med den också.

För att spela in din skärm behöver du ett lämpligt program också. Du kan testa med t.ex. Jing (för både OSX och Windows) och CamStudio (endast Windows).

Här nedan är ett exempel där Polhemsjocke har spelat in sin skärm där han växlar mellan programmet GeoGebra (för att göra snygga kurvor) och OneNote (för att skriva in sina anteckningar).

Lägga på din röst på en datorpresentation

Om man använder PowerPoint går man in i menyn "Bildspel > Spela in bildspel" och spelar helt enkelt in sin röst till varje bild i presentationen. När man är färdig exporterar man sitt bildspel till en film genom att gå in i menyn "Arkiv > Spara som film…".

Om man använder Keynote öppnar man först granskaren (om man inte redan gjort det) genom att trycka alt-cmd-I. Sedan klickar man på knappen "Dokumentgranskare" längst upp till vänster och därefter på fliken "Ljud". Nu kan man spela in sin röst genom att klicka på på knappen "Spela in…". När man är färdig exporterar man sitt bildspel till en film genom att gå in i menyn "Arkiv > Exportera > QuickTime…".

I klippet nedan har Eva-Karin Viklund lagt på berättarröst på sin presentation om syror och baser.


2. Gör det snyggt!

Jag har definitivt inte gått någon designutbildning, och kan inte uttala mig med någon som helst auktoritet. Jag har dock förstått så mycket att för elevens förståelse spelar hur ett budskap är förpackat lika stor roll som vad som är förpackat. Därför bör man lägga sig vinn om att göra snygga videogenomgångar, som är lätta att titta på.

Jag kan som sagt inte uttala mig med någon slags säkerhet, utan kan bara säga vad jag själv tycker, och försöker hålla mig efter. Det är två enkla punkter:

  1. Ordning och reda
  2. Less is more

Ordning och reda

Jag tror helt enkelt att för att eleven ska kunna följa med i videogenomgången måste man ta det lugnt och metodiskt, och ha en tydlig pedagogisk linje i det man beskriver. Inga förklaringar à la Kurt Olsson, inte! ?

Det här medför att planering av ditt flippade klassrum är av yttersta vikt. Det är inte lämpligt att improvisera sig fram på en film, utan man bör ha ett manus (helst skrivet) som också har en layout som man följer och skriver av.

Less is more

Jag försöker att inte klämma in alltför mycket text på en och samma sida. Ordentligt med white space gör det lättare för ögat att följa.


3. Gör det ordentligt!

I mina egna videogenomgångar försöker jag tänka i modulform. Med det menar jag att en film ska ta upp endast ett begrepp. På det sättet är det lätt för mig att återanvända filmerna, och stuva om i ordningen mellan dem om det skulle behövas.

Man bör också tänka framåt till den fysiska lektionen när man gör sitt flippade klassrum. Vad är det jag vill att eleverna ska ha förstått när de kommer till klassrummet? Vad är det för aktiviteter som vi ska göra? Hur hänger dessa samman med det jag går igenom i filmen?


Min egen uppställning

Eftersom jag är lite av en nörd* har jag kanske gått lite till överdrift med mitt flippade klassrum. Men för den som är intresserad, ska jag gärna dela med mig av hur jag själv gör mina flippade klassrum. Kanske kan du hitta ytterligare inspiration här!

Jag har också spelat in en "flipp" där jag går igenom min egen uppställning. Se den på den här länken!

Keynote

Keynote. Keynote. Jag har prövat ett par olika metoder för att spela in mina flippade klassrum, och fastnat för att utgå ifrån en datorpresentation. Eftersom jag är Mac-människa använder jag helst Keynote, då det enligt mig är lättare att jobba med än PowerPoint, har snyggare teman och snyggare övergångar.

I Keynote använder jag mig av ett och samma tema till alla mina genomgångar. Detta gör att alla mina genomgångar hänger samman inte bara pedagogiskt, utan också grafiskt, vilket i sin tur underlättar för eleverna – de känner helt enkelt igen sig.

Jag försöker också använda ett begränsat antal övergångar mellan bilderna, och har inga fräsiga effekter i onödan. Jag försöker helt enkelt fråga mig, "förstärker den här effekten budskapet?". Om den inte gör det, så har jag inte med den.

Mina presentationer innehåller också ganska stora mängder text, vilket vanligtvis är en dödssynd när det gäller datorpresentationer. Men avsikten med de här presentationerna är ju inte att framföras live (i köttrymden), utan att eleverna ska titta på den hemmavid, och ta anteckningar från den.

För att betona att eleverna ska ta anteckningar från mina presentationer väljer jag också oftast att visa texten med effekten "Skrivmaskin" eller "Svep" (från vänster till höger).

Mouseposé

Mouseposé Mouseposé. I mina videogenomgångar kan du se att jag använder mig av en "spotlight"-funktion för att peka på olika ställen på skärmen. Det gör jag med hjälp av ett program som heter Mouseposé från Boinx software. Till Windows skulle man istället kunna använda Presentation Pointer från Presentation Assistant.

Kom gärna med tips till alternativa program i kommentarerna!

ScreenFlow 

ScreenFlow ScreenFlow. Istället för att lägga på ljudet på själva presentationen, spelar jag in min skärm och min röst (+ datorns ljud, om det behövs) när jag visar presentationen. Det ger mig större frihet att göra vad jag vill med presentationen, kunna använda Mouseposé under presentationen, och kunna redigera filmen i efterhand.

Jag använder ScreenFlow från Telestream, som är ett mycket kapabelt program, men därför också kostar en slant. I det programmet kan jag göra videoredigering direkt, och kan också exempelvis ta bort muspekaren (som spelas in ett eget lager) och som jag tycker är störande att ha med i presentationen.

YouTube

ScreenFlow har den fina funktionen att den kan exportera och ladda upp filmen direkt till YouTube och Vimeo. Själv använder jag mig av nästan uteslutande av YouTube, men kan inte förklara riktigt varför. Det har helt enkelt bara blivit så.

Titta gärna in på min kanal på YouTube för att få en uppfattning om hur mina filmer blev. Du kan se på de tidigare filmerna att jag inte riktigt hade bestämt mig för hur jag skulle göra, men i de senare har formatet satt sig bättre.


* Det är faktiskt inte sant, jag är mycket av en nörd. [^Tillbaka upp]