Magnus Ehingers under­visning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Googles "AlphaGo" klår europeisk go-mästare

Go är ett ursprungligen kinesiskt brädspel med anor från 500-talet fvt. För forskare i AI (artificiell intelligens) har det länge varit en "helig graal" att bygga ett program som lyckas klå de bästa mänskliga mästarna. Nu har Googles ingenjörer i Deep mind lyckats.

 
Det första spelet som man lyckades få en dator att bemästra var "tre i rad" år 1952. År 1997 lyckades IBMs Deep Blue vinna över dåvarande världsmästaren i schack, Garri Kasparov. Men go är ännu svårare att bemästra, eftersom antalet möjliga drag är mycket större än i schack. Enligt Googles ingenjörer är antalet möjliga drag i go större än antalet atomer i universum, och det är ju en del.

För att lösa problemet skapade ingenjörerna ett program kallat AlphaGo som, istället för att utärdera alla möjliga drag, fick lära sig av mästarna. De matade in 30 miljoner drag i programmet, som sedan med hjälp av "trial and error" utarbetade egna spelstrategier. Till slut bjöd man in den europeiske go-mästaren Fan Hui att spela mot datorn – och han förlorade.

Sammanfattningsvis får man väl säga att det här är ytterligare ett steg på vägen till att få till artificiell intelligens. Skrämmande och spännande på samma gång!


Uppdaterat 2016-02-06: Världsmästaren i go, 9 dan Lee Se-dol har accepterat att spela mot AlphaGo. Matchen kommer att sändas live från Seoul via Youtube den 9-15 mars.