Magnus Ehingers under­visning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Studieskärmen från studieskarmar.se skärmar av både framåt och åt sidan.Studieskärmen från studieskarmar.se skärmar av både framåt och åt sidan.

I mitt flippade klassrum ser det klassiska upplägget ut såhär: Eleverna förbereder sig hemma, till exempel genom att se någon av mina videogenomgångar eller att läsa något i läroboken. Jag har bloggat om tidigare hur jag vill att eleverna ska svara på några kontrollfrågor när de har förberett sig, något som de gör dels för att jag ska ha koll på att eleverna faktiskt förbereder sig, och dels för att jag snabbt ska kunna återkoppla till eleverna om det var något som var besvärligt.

 

Detta frigör tid i det fysiska klassrummet, som gör att vi kan ägna betydligt mer tid än jag gjort tidigare åt att göra kemi – demonstrationer och laborationer – och att prata kemi – det vill säga eleverna pratar kemi med varandra.

Det frigörs också tid i klassrummet till att låta eleverna arbeta med det som traditionellt ses som ”läxa”, det vill säga att göra övningar i läroboken eller skriva labbrapporter. Detta är en av de centrala delarna med flippat klassrum; när eleven övar sig på stoffet måste hen också ha stöd av läraren. Det lämpar sig alltså illa att lämna eleverna åt sig själva när de ska göra detta.

Ett problem med att göra detta i klassrummet är att det är just i klassrummet. Även om man har en aldrig så välartad klass, finns det elever som lärt sig att ”enskilt arbete = fritt arbete”, och behöver hjälp med att fokusera.

Jag har använt två typer av skärmar för att göra detta. Den ena typen kommer från Metod & fakta (studieskarmar.se) och är en vikbar modell som skärmar av både framåt och åt sidan. Den andra modellen kommer från Fokuswell och är en skärm av wellpapp som man enkelt monterar ihop och sätter mellan eleverna i ”dubbelbänkar”.

Till just mitt flippade klassrum föredrar jag den vikbara modellen. Den gör det enkelt att hjälpa eleverna att fokusera på sitt arbete, till exempel två och två, om de ska samarbeta. Skärmen framåt hindrar också eleverna framför från att vända sig om och störa de som sitter bakom. Resultatet blir att jag får ett klassrum med en slående arbetsro.

När det kommer till prov gillar jag dock skärmarna från Fokuswell bättre. De är högre, och för mina elever på gymnasiet lämpar de sig utmärkt som ”fuskskydd”. Och så är de mycket lättare att transportera mellan salarna än de tunga aluminiumskärmarna som vi annars har använt!

Om du funderar på att köpa in någon typ av skärm till din undervisning skulle jag vilja rekommendera att du först och främst bestämmer dig för vad de ska användas till. Med det jag har skrivit här ovan hoppas jag att jag har hjälpt dig att bestämma dig!