Jag roade mig med att göra en högst ovetenskaplig undersökning på min YouTube-kanal, och frågade de som precis börjat med Kemi 2 vad de tyckte var svårast i Kemi 1. Svaret överraskade mig!
Som du kan se i undersökningen ovan tycker de elever som svarade att redoxkemin och elektrokemin är allra svårast. Själv trodde jag att de skulle tycka att kemisk bindning var svårast. Det är för att jag själv ofta märker hos mina egna elever att de har dålig koll på exempelvis intermolekylära bindningar. Därför säger jag också åt eleverna att öva detta extra inför slutprovet.
Att de som svarar på den här undersökningen ändå tycker att redoxkemi och elektrokemi är svårast kan bero på flera olika saker.
- Jag går igenom elektrokemin allra sist i kursen, och hinner ofta inte testa av det innan det är dags för slutprov.
- Kemisk bindning är så pass grundläggande att det återkommer överallt i kemin.
- Oxidationstal är så pass abstrakt begrepp att det blir svårare för eleverna att greppa det
- Jag lägger i runda slängar 22 % av den totala lektionstiden på kemisk bindning, men bara 8 % på redoxkemi och elektrokemi.
Det här får mig att undra: Lägger jag för mycket tid på kemisk bindning och för lite på elektrokemi? Borde jag lägga mer tid på elektrokemi, eftersom eleverna tycker det är svårast? Och vad borde jag i så fall lägga mindre tid på?