Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Missa inget!

Följ Magnus Ehingers undervisning på någon av dina favoritkanaler:

Administration

Före: Att prajma hjärnan

Förbered dig genom att läsa och gissa!Det finns två sätt att komma till en lektion. Det ena är att komma totalt oförberedd. Då upplever man förvåning varje dag, och känner inte igen det som sägs. 

Gissa vilket det andra sättet är, och vilket som är det bästa för att lära sig något på lektionen?

Hur man förbereder sig inför en lektion

Förbered dig genom att läsa och gissa!Förbered dig genom att läsa och gissa! För att du nu inte ska se ut som ett levande frågetecken så fort läraren öppnar munnen eller skriver något på tavlan, finns det ett superenkelt sätt att förbereda sig: Läs igenom det som kommer på nästa lektion på kvällen innan!

Men åh, det låter ju döjobbigt!

Ja, det låter kanske jobbigt, men det är det inte! När du läser igenom det själv finns det nämligen inget som helst krav på att du ska förstå. Du behöver bara läsa igenom det!

Hur kan detta hjälpa mig att förstå?

 

Annons

 

Det här det fina kommer in: Genom att läsa på kvällen innan vad som kommer, har du prajmat din hjärna. Det betyder att du har förberett den på vad som kommer.

När läraren sedan tar upp det som du läst om, kan du tänka, "aha, det där känner jag igen, vad var det nu det betydde?"

Det är mycket bättre än att du tänker, "whoa, stopp ett tag, vad är det där, det har jag ingen aning om vad det betyder!" – vilket du gör om du är helt oförberedd och blir överraskad så fort läraren börjar lektionen.

Gissa!

Gissa!Gissa! När du förutsättningslöst läser igenom en text – utan krav på att förstå – har du ytterligare en chans att prajma hjärnan. Så fort det är något du inte vet vad det är, så gissa!

Det gör ingenting att du gissar helt bort i tok; tvärtom! Man kan nästan säga att ju knasigare du gissar, desto lättare har du sedan för att associera till det.

Det viktiga när du gissar är att du hänger upp begreppen på något. När läraren sedan tar upp det, och förklarar vad det är, så har du redan en relation till det, och får lättare att komma ihåg vad det egentligen är.

Här är några exempel på olika begrepp och vad man kan gissa på:

Begrepp Din gissning?
Redox-reaktion Har det kanske att göra med att man fick en allergisk reaktion efter att man red på en oxar?
Diameter Är det så man gör när man väger diamanter?
Molotov-Ribbentrop-pakten Molotov, är inte det en cocktail? Något man dricker, alltså, och som man blir packad av?
Polymer Är det vad papegojan ropar när den vill ha mer mat?

Om din lärare trilskas

Det här förutsätter förstås en sak: Att din lärare kan berätta för dig vad som kommer på nästa lektion. Om han eller hon har gjort en planering för hela läsåret eller terminen är det lätt för dig att veta vad som kommer. Annars får du helt enkelt fråga läraren, "vad kommer på nästa lektion?".

Lägger du dessutom till "så att jag kan förbereda mig lite", så kan jag garantera att din lärare blir glad att du vill anstränga dig på hans/hennes lektioner, och mer än gärna anstränger sig att berätta för dig vad nästa lektion ska handla om, och vilka sidor du kan läsa igenom.

En sista sak bra sak med att prajma hjärnan

När du är väl förberedd behöver du inte anstränga dig lika mycket under lektionen. Då kan du mycket lättare koncentrera dig på det som sägs, och vad som egentligen är viktigt på lektionen. Men detta får du läsa mer om i nästa artikel!