Introduktion (10 minuter)
Civilization: Game of the Century! (Enligt mig själv, alltså)
Man börjar med en liten "settler"
- Året är 4000 f.Kr.
Bygger en stad
Staden är centrum för handel & nya idéer
- Vetenskap kan börja utvecklas!
Vilka är de första "vetenskaperna"?
- Pottery
- Alphabet
- Warrior code
- Horseback Riding
- Bronze working
- Masonry
- Ceremonial burial
Hur har vetenskapen utvecklats (enligt dessa spelförfattare)?
- Vad har krävts för att en ny vetenskap skall kunna utvecklas?
- Efter att man utvecklat någon av "Grundvetenskaperna" ovan, kan man utveckla ytterligare vetenskaper.
Exempel: Med "Alphabet" kan utveckla "Map Making", och (tillsammans med "Pottery") "Sea Faring".
- Kontentan: För att kunna utveckla nya kunskaper, måste man ha några gamla. Surprise! Duh.
Så, vad har vi idag, och vart går vi imorgon?
Jämför med min mormor, född år 1900, död år 1996.
Jämför med vad man sade när min mormor var nyfödd!
Fråga eleverna, hur tror de att världen kommer att se ut om 100 år?
Hur ser det ut i "Civilization"?
Övningsdax! 😊
- Dela upp klassen i "fysiker" och "biologer"
- Dela upp "fysikerna" och "biologerna" i grupper om 3–4 personer
- Skicka iväg dem att, varje grupp för sig, hitta på en "future tech" inom "sitt" område (fysik/biologi). (20 minuter)
- Teknologin måste skrivas ner på papper och beskrivas med ett par meningar. Man skall också med ytterligare ett par meningar förklara varför denna teknologi kommer att uppstå.
- När eleverna kommer tillbaka sker följande: Gör tvärgrupper inom "biologerna" och "fysikerna". Skicka iväg de nybildade grupperna. (Tag kopior på "future tech"-papprena under tiden.) Var och en i de nya grupperna skall nu presentera sin "future tech" för de övriga i gruppen. (5 minuter)
- När eleverna kommer tillbaka för andra gången skall "biologerna" ta del av "fysikernas" "future tech" och vice versa - och finna argument för att så aldrig kommer att ske! (10 minuter)
- Sedan – blir det debatt! :-D