Först, lite formalia
Jag själv: Magnus Ehinger
Vem är jag?
- 42 år i höst
- Lektor i kemi (och biologi)
- Tidigare forskning
Tre barn
- Fredrika, snart 13 år
- Lovisa, snart 10 år
- Hjalmar, 7 år
En fru, Anna, har jag också. :-)
Kontakta mig
- Ett telefonnummer, som jag vill att ni (och framför allt era föräldrar!) använder: 0708-NNNNNN
- En mejladress: magnus.ehinger@utb.lund.se
- En webadress: www.ehinger.nu/undervisning
- Visa denna!
- Lektionsplaneringar
- Övningsuppgifter!
Upprop – hej på er!
Ordning och så
- Kom i tid!
- Mobiltelefoner = avstängda!
- Kissa på rasterna
- Tag med penna (gärna fyrfärgs-) och anteckningsblock
- Gör gärna ett kollegieblock till ”Mikrobiologi-anteckningar”
Att läsa mikrobiologi
Häng med på lektionerna!
Gör laborationerna!
- Betrakta varje laboration som ett prov
Gör övningsuppgifterna!
Gör läxorna!
- Jag brukar ge läxa till nästa gång, och dessutom förhöra den.
Gör proven!
- Proven = det viktigaste vid betygssättningen
- Två ordinarie provtillfällen/redovisningar
- Ett slutprov – eventuellt; ni väljer!
- Missat ett prov? Då måste du göra slutprovet för att få mer än IG.
- Missat två prov? Då måste du göra slutprovet för att få mer än IB.
- Inget slutprov? Då kommer det istället korta, skriftliga förhör (förutom proven).
- Provens placering i kursen är öppna för diskussion någon vecka till
- I arbetslaget stämmer vi av ert provschema
- När jag & ni väl vet hur ert skrivschema ser ut, flyttar vi inte mer på proven.
Introduktion till mikrobiologin
Vad är mikrobiologi?
”Mikro” = liten
”Bio” = liv
”logos” = lära
- Sålunda; läran om det lilla livet!
Så, vad är det lilla livet...?
Rita upp en (stor) amöba på tavlan
Rita upp en något mindre bakterie (= stor bakterie)
Rita upp lite jästceller i jämförelse
...och kanske en liten bakterie – c:a ½ cm på tavlan blir 5000 gånger (c:a 1 mikrometer stora; 10-6 meter)
...och där har vi det ju: Mikrobiologi! 😊
- Eller varför inte "μ-biologi"! 😉
Var har du redan stött på mikrobiologi
i skolan?
- Biologi A, Biologi B... 😝
i vardagen?
- Sjukdomar; penicillinkurer... 😝
- Svampar mot sjukdomar – penicillin? – 1000 f.Kr. i Egypten
- Kvävefixerande bakterier på ärtväxter
- Öl- och vinframställning (redan i Babylonien!)
- Brödjäsning
- ”Functional foods”, t.ex. Proviva (tm)
- Tarmbakterier
Escherichia coli
En teknisk pryl: Latinska namn brukar skrivas med kursiv stil. Tradition, bara. 😊
E. coli – Kanske universums mest välstuderade organism?
Lätt att jobba med
Inga etiska problem
Bacillus subtilis
”Höbakterien”
Också mycket välstuderad
Finns i – just det! – hö, och börjar dela sig så snart man blandar hö med vatten (en s.k. höinfusion)
Virus då?
Jodå, de räknas ju också in i kursen i mikrobiologi
Viroider
Enkelsträngat RNA, som är patogent (orsakar sjukdom)
Är viroider levande...?
Prioner
Galna ko-sjukan (BSE)
Proteiner, som fungerar som smittbärare
Är prioner levande...?
Andra mikroorganismer
Mikroorganismer, men vi tar inte upp dem nämnvärt på den här kursen:
- encelliga alger
- encelliga djur
- lägre svampar
Mikrobiologins historia – Mikroskopet och dess betydelse.
Homo erectus – den första mikrobiologen?
Njae, men de konserverade nog kött i alla fall
Lindade in kött i stora blad
- Kåldolmar? 😉
Köttet ruttnade inte, utan jäste.
Mikroorganismer fixade detta!
Mikroskopet
En absolut förutsättning för att kunna studera mikroorganismer är ju mikroskopet
- Tag fram ett mikroskop och visa detta för eleverna!
Det första mikroskopet som konstruerades såg ju inte precis ut såhär...
- Förklara hur det moderna mikroskopet fungerar. Behöver möjligtvis inte vara så ingående, beroende på hur pass vana eleverna är vid mikroskopering.
Antonie van Leeuwenhoek
Antonie van Leeuvwenhoek (ovan) tillskrivs ha uppfunnit det första mikroskopet
Handelsman i kläde (tyg) Holland
Började tillverka mikroskop 1671 (se bild ovan till höger)
- Möjligen gjorde han detta för att kunna studera kvalitén på tygerna han handlade med
De bästa av hans mikroskop förstorade upp till 300-400 gånger
Inte förrän på 1800-talet lyckades man framställa bättre mikroskop
Vad såg van Leeuwenhoek?
Han var den förste som formulerade teorin att befruktningen sker i och med att spermien tränger in i äggcellen
- Att han trodde att spermien innehöll själva livsprincipen, och ägget endast hade en närande funktion får man kanske tillskriva den allmänna tidsandan som rådde
Han upptäckte och beskrev bl.a. röda blodkroppar.