Jag har gjort ännu en mycket ovetenskaplig undersökning på min YouTube-kanal, och frågade de som precis börjat med Kemi 1 vad de gjorde mest av på högstadiet. Min nästa fråga är, håller lärare på grundskolan med?
I den här undersökningen utgick jag ifrån de rubriker som finns i läromedlet dinkemi.se. Jag hade gärna ställt mer specifika frågor, men YouTubes undersökningar har en begränsning för hur många frågor man kan ställa. Så, ja – den här undersökningen är långt ifrån vetenskaplig. Men jag tycker ändå det är intressant att de flesta (58 %) som svarade på enkäten menade att det man gjorde mest av på högstadiet var kolets kemi. Betyder det att eleverna redan kan kolväteserien när de kommer till gymnasiet? Att de vet vad som kännetecknar alkoholer och karboxylsyror? Att de vet vad som händer när alkoholer oxideras? Att de vet hur estrar syntetiseras och namnges?
Uppebarligen får eleverna också med sig ganska mycket av atommodellen och periodiska systemets uppbyggnad, då 34 % sade att det var vad de gjorde mest av på högstadiet. Ändå känner jag (när jag startar mina kurser i Kemi 1) att det är många elever som har ganska eller mycket grunda kemikunskaper med sig från grundskolan.
Frågan som jag ställer mig just nu, det är hur kemiundervisningen "verkligen" ser ut på högstadiet. Och hur mycket skiljer det sig från skola till skola, och från skolhuvudman till skolhuvudman?