Du måste kunna ditt ämne
Alltför många gånger har jag hört elever göra riktigt dåliga redovisningar. De står där bakom katedern och läser innantill från det skriftliga arbete de har gjort, utan att egentligen riktigt begripa vad det är de läser.
För att kunna göra en riktigt bra presentation måste du helt enkelt kunna ditt ämne, och förstå vad det är du har skrivit. Och om du gjort arbetet enligt mina tidigare instruktioner, är chansen stor att du lärt dig en hel del utan att du egentligen tänkt på det!
Allt i ditt arbete är inte viktigt
Om ni har fått tio minuter på er att redovisa ert arbete, se till att hålla er inom den gränsen. Med största sannolikhet måste ni begränsa er till att bara prata om det allra viktigaste eller intressantaste i ert arbete. När det kommer frågor, har ni istället möjlighet att visa att ni verkligen kan något.
Sedan behöver kanske inte tidsgränserna vara så extrema som vid utdelninen av Ig Nobel-priserna. Där kommer den bedårande lilla Miss Sweetie Poo fram och säger "Please stop, I'm bored" så snart pristagarna har överskridit sin talartid (60 sekunder).
Gör som programledarna i TV
Det programledare i TV gör är just att presentera ett manus så bra som möjligt. Hur bär de sig åt för att göra detta?
För det första har de ett skrivet manus, som de pluggar in så mycket de kan innan de går i sändning. Det ska du också göra när det drar ihop sig till presentation!
Du kan lära dig utantill vad du vill säga, öva framför spegeln och låt familj och vänner höra din presentation. Då blir du säkrare och säkrare på ditt ämne, och kommer att kunna göra en bra presentation även om du brukar bli jättenervös.
Ett bra knep är också att, precis som programledarna, använda lappar med STORA stödord utskrivna på. Allra bäst blir det faktiskt om du klistrar upp/skriver ut lapparna på en bit kartong. Har kartongen dessutom en baksida med en bild som hänger ihop med din presentation, ja då är det bara extra pluspoäng för proffsigt utseende. ?
För att det ska bli trevligt på din presentation är det också bra om du inte står fastnaglad bakom katedern. Visst, katedern kan kännas som en trygg barriär mellan dig och de som lyssnar på dig, men din presentation blir intressantare och livligare om du rör på dig lite grann i lokalen. Precis som programledarna i TV, faktiskt.
Vad ska du säga, och hur ska du säga det?
Hur man håller tal, presentationer och annat är ett stort ämne, lämpligt för en hel kurs i retorik. För arbeten på gymnasienivå är här dock ett rätt bra sätt att lägga upp det på:
- Berätta först vad du ska säga
- Säg sedan det
- Avsluta med att berätta vad du har sagt
Om du vill göra en datorpresentation, ska du betrakta denna som ett komplement till din presentation. Det får absolut inte bli så att det du säger är ett komplement till datorpresentationen!
Det betyder att du ska försöka ha så mycket bilder som möjligt, och så lite text som möjligt i datorpresentationen. Kolla klippet här nedan för några riktigt rysliga exempel på hur man INTE ska göra! ?
Försök också att engagera publiken genom att provocera eller ställa frågor. Överraska dem gärna och variera din presentation. Några saker som är bra att variera sin presentation med är:
- Videoklipp
- Ljudsnuttar
- Prylar
Avsluta med en knorr
Till slut; försök avsluta din presentation med en liten "knorr".
- Har du gjort ett arbete om kemin i matlagningen? Avsluta med att bjuda på lite bullar, som du gjort!
- Har ditt arbete handlat om fackföreningens framväxt i Sverige? Avsluta med att recitera (eller sjunga!) ett stycke ur "Internationalen"!
Om man lyckas avsluta sin presentation med ett skratt eller lite muntra miner, har man lyckats riktigt bra. Ja, hur man avslutar sin presentation är faktiskt MYCKET viktigare än hur man inleder den!
Nu vet du hur du ska göra för att få ordning på ditt liv och hur pluggar på allra bästa sätt. Men trots all ordning och alla goda föresatser kör det ihop sig ibland ändå. Hur ska man då bära sig åt för att komma på rätt köl igen? Det får du läsa om imorgon!