Magnus Ehingers undervisning

Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Missa inget!

Följ Magnus Ehingers undervisning på någon av dina favoritkanaler:

Administration

Hur man gör riktigt bra in­läm­nings­upp­gift­er

Hur man gör riktigt bra inlämningsuppgifterFör det första...

Inlämningsdags! Inlämningsdags! Läraren har gett er i klassen en uppgift. Du ska lösa den, möjligen på egen hand eller tillsammans i grupp. Man kan gott och väl säga att du har fått ett projekt i din inbox!

Precis som med allting annat i inboxen, ska du börja med att fråga vad det är och vad det krävs för åtgärder. För att avgöra det krävs det i sin tur tydliga instruktioner från läraren (helst skriftliga). Av instruktionerna måste bl.a. framgå:

  1. Vad är syftet med uppgiften?
  2. När ska den vara löst?
  3. Hur omfattande ska den vara?
  4. Hur ska den redovisas?

Och så måste det förstås framgå vad själva uppgiften är också! smile

Om du inte tycker att du har fått tillräckligt tydliga instruktioner, så är det bara att fråga läraren och få större klarhet. Sedan följer det allra svåraste: Följ instruktionerna!

Informationssökning

''Jag hittar inga böcker om hur man söker information''''Jag hittar inga böcker om hur man söker information'' När du väl har fått klart för dig vad uppgiften innebär, ska du först börja med att läsa in dig på ämnet. Börja med att läsa något allmänt som har med ert arbete att göra, gärna i ett uppslagsverk (t.ex. NE) eller wikipedia.

Ska det handla om fackföreningsrörelsens historia? Då kan du börja med att läsa i ett uppslagsverk om just fackföreningar (läs gärna med "pennan i hand"!). Detta ger dig en bra överblick över ämnet.

Ska arbetet handla om infektionssjukdomar? Då kan det vara läge på att börja med att läsa om just infektionssjukdomar eller varför inte om bakterier eller virus?

 

Annons

 

Vad du definitivt inte ska göra, är att gå på djupet direkt. Om det ska handla om fackföreningar ska du inte gå direkt på "bröd och ros"-strejken i Massachusetts 1912, och ska det handla om infektionssjukdomar duger det inte direkt söka information om ebolautbrottet i Zaire 1976. Du måste skaffa dig en allmän faktagrund att stå på först, innan du kan fördjupa dig.

Bestäm fokus

Här kommer nu en av de stora fördelarna med nätbaserade uppslagsverk: Låt oss säga att du läser om fackföreningar på wikipedia. När du kommer till fackföreningarnas historia tycker du att det där med det medeltida skråväsendet låter riktigt intressant. Vad gör du då?

Tidigt mikroskop. Tidigt mikroskop. Ja, när du har läst färdigt om fackföreningarnas historia, så är det bara att klicka sig vidare till skråväsendet!

När du på så sätt börjat bestämma dig för vilket fokus ditt arbete ska ha, är det dags att ta hjälp av biblioteket och, framför allt, bibliotekarien.

Bibliotekarien är en expert på att söka och få fram relevant information. Om du går fram till honom/henne och säger att du vill göra ett arbete om fackföreningarnas historia med inriktning på det medeltida skråväsendet ska du se att det inte tar många minuter innan du fått hjälp till ett lass böcker och kanske också en eller annan artikel!

Hur man tar sig an böckerna

Dags att ta sig an böckerna! Dags att ta sig an böckerna! Du har just fått sju intressanta böcker och två artiklar i Populär Historia om fackföreningar och det medeltida skråväsendet. Du har två veckor på dig att göra arbetet. Hur ska du hinna??

Det är faktiskt inte så svårt som det låter, och du behöver absolut inte läsa allt. Såhär ska du göra:

  1. Börja med att läsa titlarna på böckerna och artiklarna. 
    • Vilka böcker/artiklar låter intressantast?
    • Fortsätt bara med dessa.
  2. Läs innehållsförteckningarna i böckerna.
    • Vilka kapitel låter intressantast?
    • Fortsätt bara med dessa.
  3. Läs kapitlens underrubriker.
    • Vilka underrubriker låter intressantast?
    • Fortsätt bara med dessa.
  4. Läs de stycken som du har hittat, och som du tycker var intressanta. Läs med pennan i hand, och anteckna också i vilken bok/artikel du läser.
  5. Behöver du mer info? Gå tillbaka till steg 3, 2 och 1 (i den ordningen) allteftersom du känner behovet.

Slutför arbetet

Kalle och Hobbe analyserar skriftliga arbeten. Kalle och Hobbe analyserar skriftliga arbeten. Med hjälp av de anteckningar du gjort, ska du nu sammanställa arbetet. Gå tillbaka till lärarens instruktioner för hur arbetet ska göras, och följ dem noga!

Tänk också på att det inte är tillåtet att klippa och klistra direkt från nätet. Meningen är att du ska göra något själv, inte bara kopiera vad andra gjort.

De flesta skolor har också något slags verktyg för att automagiskt söka upp och undersöka plagiering från nätet, t.ex. Ephorus eller Urkund. Därför har du ditt "F" som i en liten ask om du försöker kopiera ifrån nätet.

Har du istället läst med pennan i hand som jag sagt tidigare, är det en baggis att sammanställa allt med egna ord.

Dra en slutsats!

Här kommer det vi lärare gillar bäst att kolla efter: Klarar eleven av att dra någon slags slutsats från det hon/han läst?

Ja, hur gör man för att dra en bra slutsats?

Labbrapporter

När det gäller labbrapporter finns det ett så gott som stensäkert knep för att dra en slutsats: Använd frasen "ju ... desto ..."!

Exempel

Biologi

Ju mer fjärilarna var lika bakgrunden, desto större chans hade de att överleva till nästa generation.

Kemi

Ju längre ner man kommer i det periodiska systemet, desto mer reaktiva blir de alkaliska jordartsmetallerna.

Fysik

Ju fler lampor vi seriekopplar, desto större blir motståndet i kretsen.

Andra skriftliga arbeten

Gör en jämförelse med ett närliggande ämne. Du kan göra en jämförelse i tid eller i sak, eller (om du är riktigt våghalsig!) med någonting som ligger riktigt långt bort från det du inledningsvis skrivit om.

Exempel

Jämförelse i tid

Vilka skillnader finns det mellan medeltida skrån och moderna fackföreningar? Identifiera dessa och diskutera dem!

Jämförelse i sak

Vilka skillnader fanns det mellan hur de medeltida skråna och riddarordnarna fungerade? Identifiera dessa och diskutera dem!

Våghalsig jämförelse

Hur förhåller sig Depeche Modes sångtexter till de medeltida skråna?

På vilket vis liknar de medeltida skråna de alkaliska jordartsmetallerna?

Hur kan man koppla Darwins evolutionsteori till framväxten av de medeltida skråna?

Här måste du dock vara medveten om en sak: Du kan inte bara kasta in riddarordnar, Depeche Mode, alkaliska jordartsmetaller eller evolutionsteori i diskussionen. Först måste du faktiskt ha läst lite om dem också, och presenterat det tillsammans med den andra faktan i arbetet.

Men jag kan lova dig, att om du kan göra en riktigt halsbrytande jämförelse, då kan du alldeles säkert inkassera ett "A" på den uppgiften!

Sedan gäller det förstås också att kunna presentera sitt arbete på ett övertygande sätt. Hur man gör det, får du läsa om imorgon!

 

   
[Ingen än…]