Sent omsider har jag äntligen bestämt mig för att vända ("flippa") på mitt klassrum!
Inspirerad av en rad pedagogiska tankegångar ska jag nu försöka ta klivet och vända på mitt klassrum. Vi får se var det landar!
"Det flippade klassrummet", vad är det?
Tanken med det flippade (omvända) klassrummet är egentligen inte ny. Inför varje läsår ger jag mina elever en lång föreläsning om studieteknik, där en viktig komponent är att man förbereder sig inför vad som kommer på nästa föreläsning/lektion.
Det är just detta som menas med det omvända klassrummet: Eleverna får den muntliga föreläsningen i hemmet, och så gör de läxorna i skolan. |
Men istället för att eleverna förbereder sig genom att läsa på hemmavid, så filmar jag och publicerar mina teoretiska genomgångar istället. På det här sättet kan eleverna få lektionen hemma, när de själva har tid, och sedan kan vi istället utnyttja lektionstiden till att göra experiment och arbeta med kemin/biologin – eleverna får så att säga göra läxan i skolan.
Och det är just detta som menas med det omvända klassrummet: Eleverna får den muntliga föreläsningen i hemmet, och så gör de läxorna i skolan.
Vad är fördelarna med det flippade klassrummet?
Jag vet inte hur många gånger jag har hört eleverna säga att "jag fattade precis allt när du gick igenom det på tavlan, men sen när jag kom hem var det bara tomt". Jag har redan tillbringat (alldeles för) mycket tid genom att hjälpa eleverna, chatta med på både Facebook, Skype och ICQ (på den tiden det begav sig).
Vore det inte praktiskt om jag kunde hjälpa eleverna IRL istället, AFK? Jo, det vore det i och för sig, men på lektionerna har vi ju inte tid, för jag måste ju hinna gå igenom olika saker…
Lösning: Vi vänder på klassrummet, och jag blir den resurs eleverna behöver för att kunna arbeta med kemin, biologin, biotekniken eller vad det nu är vi håller på med.
En annan fördel är förstås också att varje elev kan få genomgången i sin egen takt. Om man inte hängde med riktigt, eller behöver repetera, är det bara att pausa, backa och ta om. Tills man får ordning på det.
Tar det inte förskräckligt mycket tid?
Nu vet jag inte hur mycket tid det faktiskt kommer att ta (jag startar ju precis nu, men häng med i mina blogginlägg, så får du se hur det går!) ? men min tanke är att det faktiskt inte ska göra det. Jag måste ju ändå förbereda mina lektioner, så varför inte istället spela in dem?
Jag tror inte att jag kommer att spara en massa tid. I början, innan jag vant mig vid hur ritprogrammet fungerar, innan jag fått ordning på videoredigeringen och innan mina rutiner satt sig, kommer det alldeles säkert att ta mera tid i anspråk. Men min förhoppning är att kvaliteten på min undervisning ska öka!
Jag är också rätt säker på att det jag säger på en timme i ett klassrum, kan kondenseras till en kvarts föreläsning i videoform. Det beror på att i ett klassrum är det så mycket annat som händer under en föreläsning: Man bollar frågor fram och tillbaka, man tar pauser, man avbryter sig för att berätta något annat en kort stund…
Men jag ska vara realist: Jag tror inte att jag kommer att spara en massa tid. I början, innan jag vant mig vid hur ritprogrammet fungerar, innan jag fått ordning på videoredigeringen och innan mina rutiner satt sig, kommer det alldeles säkert att ta mera tid i anspråk. Men min förhoppning är att kvaliteten på min undervisning ska öka! Det här är mina långt ifrån blygsamma mål med att flippa mitt klassrum:
- Att fler elever klarar målen för kursen
- Att de elever som behöver extra utmaningar också kan få dem utan att det sker på bekostnad av andra elevers lärande
- Att jag kontinuerligt kan prata med eleven, och hålla hen uppdaterad om var hen befinner sig i förhållande till målen.
Vad betyder det här för dig som är min elev?
När du tittar på lektionen, ska du inte bara luta dig tillbaka och njuta. Betrakta det som jag skriver på skärmen som om jag skrev det på tavlan, och anteckna det i ditt eget anteckningsblock. |
Jag lägger upp lektionerna på min hemsida allteftersom de blir klara. Till varje lektion kommer jag att ge instruktioner om vilken lektion du ska titta på hemma.
När du tittar på lektionen, ska du inte bara luta dig tillbaka och njuta. Betrakta det som jag skriver på skärmen som om jag skrev det på tavlan, och anteckna det i ditt eget anteckningsblock.
Om det går för fort, så pausa medan du skriver klart.
Om du inte hängde med riktigt på en förklaring, så backa tillbaka. Spela upp igen, och följ med i dina egna anteckningar. Säkerställ för dig själv att du förstår varje steg i förklaringen förklaringen.
Frågor och svar
Jag har inget internet hemma, vad gör jag då?
Du som inte har internet hemma har förstås inte den totala friheten att välja precis när och var du ska följa genomgången på webben. Istället måste du strukturera din tid på skolan så att du hinner jobba igenom lektionen på någon av den övriga tiden, t.ex. en håltimme.
Lektionerna på webben är inte avsedda att vara mer än 15-20 minuter långa, så det ska nog gå att hitta tid till det.
Vad ska vi göra på lektionerna om vi inte ska ha lektion?
Demonstrationsexperiment! Laborationer! Övningar! 😊
Jag glömde att kolla på lektionen hemmavid, vad gör jag då?
Du får försöka hänga med bäst du kan i alla fall. Det fina med att lektionen ligger på nätet är ju att du alltid har tillgång till den, och kan kolla upp den i efterhand ändå.
Min dator funkar inte, vad gör jag då?
Se till att få den lagad så snart som möjligt! Om detta drar ut på tiden gäller samma sak för dig, som för den som inte har internet hemma: Vi har fasta datorer på skolan, och dessa kan du utnyttja. Det svåra för din del blir att du måste utnyttja tiden på skolan så att du hinner med att gå igenom lektionen ändå.
Ett annat alternativ som är möjligt för den som har en smartphone av något slag är förstås att man kan se lektionen där istället. Det går faktiskt precis lika bra som att se den på datorn.
Andra kommentarer? Förslag? Olyckskorpar?
Du som läser det här, vad tänker du? Vad tror du som förälder? Kollega? Elev? Låt höra det i kommentarerna här nedan!