Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:
- Fysiologi hos människan och andra djur. Organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samspel. Hormonsystemets och nervsystemets reglering av organismen.
När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:
- Diffust nervsystem
- Radialnerv
- Centrala nervsystemet (CNS)
- Perifera nervsystemet (PNS)
- Enteriska nervsystemet (”bukhjärnan”)
- Hjärna
- Ryggmärg
- Afferenta nerver
- Sensoriska nerver
- Efferenta nerver
- Motoriska nerver
- Somatiska nervsystemet
- Autonoma nervsystemet
- Parasympatiska nervsystemet
- Sympatiska nervsystemet
- Neuron
- Axon
- Dendrit
- Nervbunt
- Nerv
- Myelinskidor
- Schwanncell
- Gliacell
- Ranviersk nod
- Synaps
- Neurotransmittor
- Acetylkolin
- Vilopotential
- Aktionspotential
- Membranpotential
- Hyperpolarisering
- Refraktärperiod
- Na+/K+-pump
- Na+-kanal
- K+-kanal
- Receptor
- Kranium
- Hjärnhinnor
- Cerebrospinalvätska (hjärn- och ryggmärgsvätska)
- Blod-/hjärnbarriären
- Ventrikel
- Hjärnstam (”reptilhjärnan”)
- Förlängda märgen
- Mitthjärna
- Bryggan
- Hypotalamus
- Hippocampus
- Basala ganglier (basala kärnor)
- Luktlob
- Lillhjärna
- Grå substans
- Vit substans
- Storhjärna
- Frontallob
- Hjässlob
- Nacklob
- Tinninglob
- Centralfåra
- Hjärnbark
- Hjärnbalk
- Reflexbåge
- Kortvarigt sensoriskt minne
- Korttidsminne (arbetsminne)
- Långtidsminne
- REM-sömn (drömsömn)
- Ytlig sömn
- Djup sömn
Du ska också kunna:
- Förklara hur nervsignalen färdas längs en nervcell och förs över mellan celler.
- Redogöra för sömnens betydelse för inlärning och hälsa.