Magnus Ehingers under­visning


— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

cellbiologiSkolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Fysiologi hos människan och andra djur. Organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samspel. Hormonsystemets och nervsystemets reglering av organismen.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • Diffust nervsystem
  • Radialnerv
  • Centrala nervsystemet (CNS)
  • Perifera nervsystemet (PNS)
  • Enteriska nervsystemet (”bukhjärnan”)
  • Hjärna
  • Ryggmärg
  • Afferenta nerver
  • Sensoriska nerver
  • Efferenta nerver
  • Motoriska nerver
  • Somatiska nervsystemet
  • Autonoma nervsystemet
  • Parasympatiska nervsystemet
  • Sympatiska nervsystemet
  • Neuron
  • Axon
  • Dendrit
  • Nervbunt
  • Nerv
  • Myelinskidor
  • Schwanncell
  • Gliacell
  • Ranviersk nod
  • Synaps
  • Neurotransmittor
  • Acetylkolin
  • Vilopotential
  • Aktionspotential
  • Membranpotential
  • Hyperpolarisering
  • Refraktärperiod
  • Na+/K+-pump
  • Na+-kanal
  • K+-kanal
  • Receptor
  • Kranium
  • Hjärnhinnor
  • Cerebrospinalvätska (hjärn- och ryggmärgsvätska)
  • Blod-/hjärnbarriären
  • Ventrikel
  • Hjärnstam (”reptilhjärnan”)
  • Förlängda märgen
  • Mitthjärna
  • Bryggan
  • Hypotalamus
  • Hippocampus
  • Basala ganglier (basala kärnor)
  • Luktlob
  • Lillhjärna
  • Grå substans
  • Vit substans
  • Storhjärna
  • Frontallob
  • Hjässlob
  • Nacklob
  • Tinninglob
  • Centralfåra
  • Hjärnbark
  • Hjärnbalk
  • Reflexbåge
  • Kortvarigt sensoriskt minne
  • Korttidsminne (arbetsminne)
  • Långtidsminne
  • REM-sömn (drömsömn)
  • Ytlig sömn
  • Djup sömn

Du ska också kunna:

  • Förklara hur nervsignalen färdas längs en nervcell och förs över mellan celler
  • Redogöra för sömnens betydelse för inlärning och hälsa