Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Men först, lite formalia

Jag själv: Magnus Ehinger

Vem är jag?

  1. 45 år i höst
  2. Lektor i kemi (och biologi)
  3. Tidigare forskning!

Tre barn

  1. Fredrika, 16 år
  2. Lovisa, 13,5 år!
  3. Hjalmar, 11 år

En fru, Anna, har jag också. 😊

Var får man tag på mig?

  1. På mejl! magnus.ehinger@utb.lund.se
  2. På webben! www.ehinger.nu/undervisning
    • Kursschema
    • Lektionsplaneringar
    • Laborationer
    • Övningsuppgifter!
    • Bilder!
  3. It's learning
    • Jag lägger också materialet på It's Learnings Planerare

Vilka är ni?

Upprop

Varför valde ni bioteknik?

  1. Bara intresse?
  2. Negativt val?
  3. Framtid inom biomedicin?
  4. Framtid som läkare?
  5. Framtid som forskare?

Oavsett skäl: Jag kommer att betrakta er alla som blivande bioteknikare!

Inom förlagsvärlden:

  1. Man skriver inte för den som ska bli bioteknikare, utan för alla andra.
  2. Detta är, enligt mig, ett felaktigt förhållningssätt.
  3. Då ger man bara en allmän bild av ämnet ifråga, och inte en specialiserad
  4. Vad ska de som ska bli specialister läsa?

Ordning och så

Kom i tid!

Mobiltelefoner = ljudlösa.

Kissa på rasterna!

Ta med penna (gärna fyrfärgs-) och anteckningsblock!

  1. Gör gärna ett kollegieblock till "Bioteknik-anteckningar"!

Kursplan för Biotekniken

Förkunskapskrav 😉

Dela ut gamla skrivningar

Kursplanen nurå!

Dela ut den nationella kursplanen i bioteknik

  1. Denna är ganska löst hållen!
  2. Gå igenom med eleverna något lite

Vad är "biologiskt aktiva makromolekyler"?

  1. DNA
  2. RNA
  3. Proteiner

Vad är "biotekniska metoder"?

  1. Laborationer – som ni har användning för! "Moderna" metoder, som används i dagens forskning & på kurslab på universitetet.
  2. Fermentationsteknik – tja. Visserligen modern metod, men jag kan inte få den att passa in vettigt i bioteknikkursen. Men visst, vi kommer att köra lite fermentationsexperiment också.

Vad innebär det att "kunna argumentera kring bioteknikens och genteknikens möjligheter"?

  1. Jag har ett litet debattspel förberett... ;-)

Betygskriterier

Urk. Alldeles för vagt angivna.

  1. Byt ut "E" mot "OK", "C" mot "Bra" och "A" mot "Jävligt bra", så löser det sig! 😉

Hur göra för att få ett bra betyg? Gör såhär!

  1. Häng med på lektionerna!
    • Penna, anteckningsblock och så...
  2. Gör laborationerna!
    • Betrakta varje laboration som ett prov!
  3. Gör läxorna!
    • Jag brukar ge läxa till nästa gång – och ofta förhör jag den också!
  4. Gör proven!

Kursplaneringen

Finns här på nätet.

Som ni ser: ganska detaljerad

Ganska mycket ska vi gå igenom! 😊

Provens placering

  1. Vi kommer att diskutera detta i vårt arbetslag
  2. Hur många av eleverna läser ett modernt språk?
  3. Hur många av eleverna läser en annan valbar kurs?
  4. Hur många av eleverna läser en kurs på individuellt val?

Kurslitteraturen

Bioteknik – från DNA till protein

Gillar du inte boken? Då har du chans att tala om det direkt för författaren! 😉