Men först, lite formalia
Jag själv: Magnus Ehinger
Vem är jag?
- 45 år i höst
- Lektor i kemi (och biologi)
- Tidigare forskning!
Tre barn
- Fredrika, 16 år
- Lovisa, 13,5 år!
- Hjalmar, 11 år
En fru, Anna, har jag också. 😊
Var får man tag på mig?
- På mejl! magnus.ehinger@utb.lund.se
- På webben! www.ehinger.nu/undervisning
- Kursschema
- Lektionsplaneringar
- Laborationer
- Övningsuppgifter!
- Bilder!
- It's learning
- Jag lägger också materialet på It's Learnings Planerare
Vilka är ni?
Upprop
Varför valde ni bioteknik?
- Bara intresse?
- Negativt val?
- Framtid inom biomedicin?
- Framtid som läkare?
- Framtid som forskare?
Oavsett skäl: Jag kommer att betrakta er alla som blivande bioteknikare!
Inom förlagsvärlden:
- Man skriver inte för den som ska bli bioteknikare, utan för alla andra.
- Detta är, enligt mig, ett felaktigt förhållningssätt.
- Då ger man bara en allmän bild av ämnet ifråga, och inte en specialiserad
- Vad ska de som ska bli specialister läsa?
Ordning och så
Kom i tid!
Mobiltelefoner = ljudlösa.
Kissa på rasterna!
Ta med penna (gärna fyrfärgs-) och anteckningsblock!
- Gör gärna ett kollegieblock till "Bioteknik-anteckningar"!
Kursplan för Biotekniken
Förkunskapskrav 😉
Dela ut gamla skrivningar
Kursplanen nurå!
Dela ut den nationella kursplanen i bioteknik
- Denna är ganska löst hållen!
- Gå igenom med eleverna något lite
Vad är "biologiskt aktiva makromolekyler"?
- DNA
- RNA
- Proteiner
Vad är "biotekniska metoder"?
- Laborationer – som ni har användning för! "Moderna" metoder, som används i dagens forskning & på kurslab på universitetet.
- Fermentationsteknik – tja. Visserligen modern metod, men jag kan inte få den att passa in vettigt i bioteknikkursen. Men visst, vi kommer att köra lite fermentationsexperiment också.
Vad innebär det att "kunna argumentera kring bioteknikens och genteknikens möjligheter"?
- Jag har ett litet debattspel förberett... ;-)
Betygskriterier
Urk. Alldeles för vagt angivna.
- Byt ut "E" mot "OK", "C" mot "Bra" och "A" mot "Jävligt bra", så löser det sig! 😉
Hur göra för att få ett bra betyg? Gör såhär!
- Häng med på lektionerna!
- Penna, anteckningsblock och så...
- Gör laborationerna!
- Betrakta varje laboration som ett prov!
- Gör läxorna!
- Jag brukar ge läxa till nästa gång – och ofta förhör jag den också!
- Gör proven!
Kursplaneringen
Som ni ser: ganska detaljerad
Ganska mycket ska vi gå igenom! 😊
Provens placering
- Vi kommer att diskutera detta i vårt arbetslag
- Hur många av eleverna läser ett modernt språk?
- Hur många av eleverna läser en annan valbar kurs?
- Hur många av eleverna läser en kurs på individuellt val?
Kurslitteraturen
Bioteknik – från DNA till protein
Gillar du inte boken? Då har du chans att tala om det direkt för författaren! 😉