Tid: 90 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Inga.
Betygsmatris
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | … utförligt … | … utförligt och nyanserat … |
Svara på frågor om och beskriva biologiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa … bekanta situationer … tillfredsställande … | Komplexa … bekanta och nya situationer … gott … |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | … med viss säkerhet … till stor del … | … med säkerhet … till stor del … |
Språklig bedömning av provet
Jag väger samman all den språkliga bedömning jag gjort på de utredande frågorna, och sätter samman dem till en enda bedömning, som jag för in här, och räknar in i slutpoängen på provet.
För A krävs att beräkningarna är tydligt redovisade med korrekta enheter i varje steg i beräkningen.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Ge ett exempel på en producent (i ekologisk mening).
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Vad händer i cellandningen? Du kan förklara med 1–2 meningar, med det går också bra med en ordformel eller en kemisk formel.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Del II. Ringa in de rätta svaren
- Vilka tre av följande påståenden om kolets kretslopp är korrekta?
Analysera och besvara frågor (1/1/–)
- Heterotrofa organismer assimilerar (tar upp) koldioxid ur luften.
- När destruenter bryter ned döda djur och växter bildas framför allt fria karbonater.
- I växternas cellandning tas det upp koldioxid.
- Koldioxid finns löst i vatten i form av kolsyra.
- Kol i form av karbonater kan lagras i berggrunder i mycket långa tider.
- Kol kan inlagras i skalen i många djur i form av karbonater.
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på Inspera (eller i nödfall, ett annat papper).
Provkod: LUN-NNNNNNNNN
SEB-lösenord: xxxxxx
- Fosfor är ett grundämne som är viktigt för allt levande. Tillgången på fosfor är till exempel avgörande för hur mycket som kan växa på en åker.
- Ange en typ av biologiskt verksam molekyl där fosfor är en viktig beståndsdel.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Förklara begreppet ”peak phosphorus” och hur det hänger samman med fosforns kretslopp så utförligt och nyanserat som möjligt.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/1)
- Ange en typ av biologiskt verksam molekyl där fosfor är en viktig beståndsdel.
- Titta på bilden här nedan. Den visar en hane (till vänster) och en hona av en slags paradisfågel, Astrapia stephaniae.
- Som du ser är det väldigt stor skillnad på hur hanen och honan ser ut. Förklara utförligt och nyanserat som möjligt hur det kommer sig att honan ser ut som hon gör.
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband (1/1/–)
Språk och kommunikation (S1/S1/S1) - Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt hur det kommer sig att hanen ser ut som den gör.
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar (–/1/1)
Språk och kommunikation (–/S1/S1)
- Som du ser är det väldigt stor skillnad på hur hanen och honan ser ut. Förklara utförligt och nyanserat som möjligt hur det kommer sig att honan ser ut som hon gör.
Facit
Betygsgränser
Max: 18 (8/6/4)
Medel: 14,4 (7,3/4,7/2,4) – B
Betyg | Poäng | |||
E | 6,0 | |||
D | 9,0 | varav | 3,0 | A- eller C-poäng |
C | 11,5 | varav | 4,5 | A- eller C-poäng |
B | 13,5 | varav | 2,0 | A-poäng |
A | 16,0 | varav | 3,0 | A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
- En växt, till exempel en björk.
- Socker + syre → koldioxid + vatten + energi
-
Bedömning
E – 3–4 av rutorna korrekt ifyllda.
C – 5–6 av rutorna korrekt ifyllda.
A – 7–9 av rutorna korrekt ifyllda.
Del II. Ringa in de rätta svaren
- d, e, f
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- ex. nukleinsyror, ATP eller fosfolipider.
- Bedömning:
E – Eleven förklarar att det är den tidpunkt då fosforn/fosfater kommer att ta slut.
C – Eleven förklarar att det är den tidpunkt då fosfatproduktionen är som högst, och den därefter kommer att sjunka p.g.a. att fosfatfyndigheter är en ändlig resurs
A – Eleven förklarar också utförligt och nyanserat hur fosfaterna och tillgången på fosfor hänger ihop i fosforns kretslopp.
Om eleven har förklarat begreppet ”peak phosphorus” på E-nivå men förklarat det utförligt och nyanserat med hjälp av fosforns kretslopp nås högst bedömningen C.
- Bedömning:
E – Eleven förklarar kortfattat med att hon är kamouflerad/har en kryptisk färgteckning.
C – Eleven för in begreppet fitness, och förklarar utifrån detta utförligt och nyanserat varför en kryptisk färgteckning ger henne högre fitness. - Bedömning:
C – Eleven redogör utförligt varför hanen får högre fitness med den färgteckning han har utifrån 1–2 av nedanstående begrepp.- Sexuell selektion.
- ”Goda” eller ”starka” gener gör att hanen kan lägga mer energi på sitt utseende.
- Bedömning: