Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • ”Hygieniska” och ”ohygieniska” bin
  • Altruistiskt beteende
  • Släktskapsselektion
  • Nyckelretning (stimulus)
  • Instinktshandling
  • Fixt rörelsemönster
  • Taxi
  • Supernormalt stimulus
  • Retningssummation
  • Överslagshandling
  • Prägling
  • Sexuell prägling
  • Betingad reflex
  • Behaviorism
  • Pavlovs hundar
  • Avvänjning
  • Försök- och fel-metoden (trial and error)
  • (Insiktsfullt agerande)
  • Visuell signal
  • Intentionsrörelse
  • Ritual
  • Akustisk signal
  • Dialekt
  • Kemisk signal
  • Feromon
  • Taktil signal
  • Kryptisk färgteckning
  • Aposematisk färgteckning
  • Mimikry
  • Müllersk mimikry
  • Batesisk mimikry
  • Bytesmimikry (aggressiv mimikry)
  • Fitness
  • Evolutionärt stabil strategi (ESS)
  • Solitärt liv
  • Flockliv
  • Födotillgång
  • Hotbild
  • Predator
  • Hackordning
  • Promiskuitet
  • Spermieselektion
  • Sexuell selektion
  • Teorin om de sexiga sönerna
  • Polygami
  • Sneaky fucker
  • Monogami

Du ska också kunna:

  • Förklara en organisms beteende utifrån en evolutionär synvinkel.