Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • ”Hy­gie­niska” och ”ohy­gie­niska” bin
  • Al­truis­tiskt be­te­en­de
  • Släkt­skaps­se­lek­tion
  • Nyckel­ret­ning (sti­mu­lus)
  • In­stinkts­hand­ling
  • Fixt rö­rel­se­möns­ter
  • Taxi
  • Su­per­nor­malt sti­mu­lus
  • Ret­nings­sum­ma­tion
  • Över­slags­hand­ling
  • Präg­ling
  • Sexuell präg­ling
  • Betingad reflex
  • Be­ha­vio­rism
  • Pavlovs hundar
  • Avvänjning
  • Försök- och fel-metoden (trial and error)
  • (In­sikts­fullt age­ran­de)
  • Visuell signal
  • In­ten­tions­rö­rel­se
  • Ritual
  • Akustisk signal
  • Dialekt
  • Kemisk signal
  • Feromon
  • Taktil signal
  • Kryptisk färg­teck­ning
  • Apo­se­ma­tisk färg­teck­ning
  • Mimikry
  • Müllersk mimikry
  • Batesisk mimikry
  • Bytes­mi­mi­kry (agg­res­siv mi­mi­kry)
  • Fitness
  • Evolutionärt stabil strategi (ESS)
  • Solitärt liv
  • Flockliv
  • Födo­till­gång
  • Hotbild
  • Predator
  • Hack­ord­ning
  • Pro­mis­ku­i­tet
  • Sper­mi­e­se­lek­tion
  • Sexuell se­lek­tion
  • Teorin om de sexiga sönerna
  • Polygami
  • Sneaky fucker
  • Monogami

Du ska också kunna:

  • Förklara en organisms beteende utifrån en evolutionär synvinkel.