Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:
- Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
- Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.
När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:
- ”Hygieniska” och ”ohygieniska” bin
- Altruistiskt beteende
- Släktskapsselektion
- Nyckelretning (stimulus)
- Instinktshandling
- Fixt rörelsemönster
- Taxi
- Supernormalt stimulus
- Retningssummation
- Överslagshandling
- Prägling
- Sexuell prägling
- Betingad reflex
- Behaviorism
- Pavlovs hundar
- Avvänjning
- Försök- och fel-metoden (trial and error)
- (Insiktsfullt agerande)
- Visuell signal
- Intentionsrörelse
- Ritual
- Akustisk signal
- Dialekt
- Kemisk signal
- Feromon
- Taktil signal
- Kryptisk färgteckning
- Aposematisk färgteckning
- Mimikry
- Müllersk mimikry
- Batesisk mimikry
- Bytesmimikry (aggressiv mimikry)
- Fitness
- Evolutionärt stabil strategi (ESS)
- Solitärt liv
- Flockliv
- Födotillgång
- Hotbild
- Predator
- Hackordning
- Promiskuitet
- Spermieselektion
- Sexuell selektion
- Teorin om de sexiga sönerna
- Polygami
- Sneaky fucker
- Monogami
Du ska också kunna:
- Förklara en organisms beteende utifrån en evolutionär synvinkel.