Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster.
  • Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.
  • Populationers storlek, samhällens artrikedom och artsammansättning samt faktorer som påverkar detta.
  • Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.
  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • Ekologi
  • Ekosystem
  • Population
  • Samhälle
  • Abiotisk faktor
  • Biotisk faktor
  • Bergart
  • Producent
  • Konsument
  • Förstahandskonsument
  • Andrahandskonsument
  • Toppkonsument
  • Destruent
  • Autotrof
  • Heterotrof
  • Näringskedja
  • Näringsväv
  • Energiflöde
  • Trofinivå
  • Energipyramid
  • Kretslopp
  • Avdunstning
  • Kondensation
  • Nederbörd
  • Evaporation
  • Transpiration
  • Evapotranspiration
  • Avrinning
  • Koldioxid
  • Fotosyntes
  • Glukos
  • Cellandning
  • Vätekarbonatjon
  • Karbonatjon
  • Fossila bränslen
  • Kolsyra
  • Kalciumkarbonat
  • Kalksten
  • Kvävgas
  • Kvävefixering
  • Ammoniumjon
  • Nitritjon
  • Nitratjon
  • Nitrifikation
  • Organiskt kväve
  • Haber–Bosch-processen
  • Ammonifikation
  • Kväveoxid
  • Salpetersyra
  • Denitrifikation
  • Fosfat
  • Organiskt fosfor
  • Urlakning
  • Sedimentering
  • Peak fosfor
  • Migration
  • Nativitet
  • Mortalitet
  • Immigration
  • Emigration
  • Exponentiell tillväxt
  • Bärkraft
  • J-kurva
  • S-kurva
  • Potentiell tillväxt
  • Symbios
  • Mutualism
  • Mykorrhiza
  • Kommensalism
  • Predation
  • Parasitism
  • Interspecifik konkurrens
  • Intraspecifik konkurrens
  • Samevolution
  • Allelopati
  • Gauses princip
  • Ekologisk nisch
  • Potentiell nisch
  • Realiserad nisch
  • Primär succession
  • Sekundär succession
  • Ekologiskt klimax
  • Magmatisk bergart
  • Granit
  • Gnejs
  • Sedimentär bergart
  • Kalksten
  • Jordart
  • Mineraljord
  • Organogen jord
  • Jordmån
  • Brunjord
  • Förna
  • Mull
  • Podsoljord
  • Mår
  • Blekjord
  • Rostjord
  • Strandzon
  • Fritt vatten (pelagial)
  • Djupbottenzon
  • Kompensationsnivå
  • Oligotrof sjö
  • Eutrof sjö
  • Kontinentalsockel
  • Kontinentalbrant
  • Kontinentalsluttning
  • Djuphavsslätt
  • Djuphavsgrav
  • Oceanrygg
  • Undervattensvulkan
  • Innanhav
  • Bräckt vatten (brackvatten)
  • Haloklin
  • Biom
  • Djungel
  • Regnskog
  • Slingerväxt
  • Epifyt
  • Öken
  • Vändkretsarna
  • Solinstrålning
  • Lågtryck
  • Högtryck
  • Savann
  • Grässtäpp
  • Pampas
  • Prärie
  • Lövträd
  • Kalksten
  • Taiga
  • Barrträd
  • Arktisk tundra
  • Permafrost
  • Alpin tundra

Du ska också kunna:

  • Sätta in ekosystem i ett evolutionärt sammanhang, och förklara ekosystemets sammansättning och utveckling med hjälp av evolutionära begrepp.
  • Förklara hur en ökad koldioxidhalt i luften kan orsaka försurning i hav.
  • Förklara hur anlagda dammar i närheten av åkrar och vattendrag kan förhindra övergödning.
  • Förklara hur ett kretsloppstänkande kan hjälpa oss att passera ”peak fosfor”.
  • Förklara hur predation kan bidra till hög artrikedom och att hålla en bytespopulation på en hög nivå.
  • Förklara hur bergart påverkar jordart, som påverkar jordmån, som påverkar växtligheten och hela ekosystemet.
  • Känna igen olika typer av sjöar, och förklara deras ekologi.
  • Redogöra vilka speciella utmaningar Östersjön utsätts för.