Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster.
  • Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.
  • Populationers storlek, samhällens artrikedom och artsammansättning samt faktorer som påverkar detta.
  • Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.
  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • Ekologi
  • Ekosystem
  • Population
  • Samhälle
  • Abiotisk faktor
  • Biotisk faktor
  • Bergart
  • Producent
  • Konsument
  • Första­hands­kon­su­ment
  • Andra­hands­kon­su­ment
  • Topp­kon­su­ment
  • De­stru­ent
  • Autotrof
  • Heterotrof
  • Nä­rings­ked­ja
  • Näringsväv
  • Energiflöde
  • Trofinivå
  • Ener­gi­py­ra­mid
  • Krets­lopp
  • Av­dunst­ning
  • Kon­den­sa­tion
  • Neder­börd
  • Eva­po­ra­tion
  • Tran­spi­ra­tion
  • Eva­po­tran­spi­ra­tion
  • Avrinning
  • Koldioxid
  • Fotosyntes
  • Glukos
  • Cell­and­ning
  • Väte­kar­bo­nat­jon
  • Kar­bo­nat­jon
  • Fossila bräns­len
  • Kolsyra
  • Kal­ci­um­kar­bo­nat
  • Kalksten
  • Kvävgas
  • Kvä­ve­fixe­ring
  • Am­mo­ni­um­jon
  • Nitritjon
  • Nitratjon
  • Nit­ri­fi­ka­tion
  • Organiskt kväve
  • Haber–Bosch-pro­cessen
  • Ammo­ni­fi­ka­tion
  • Kväve­oxid
  • Salpeter­syra
  • De­nit­ri­fi­ka­tion
  • Fosfat
  • Organiskt fosfor
  • Urlakning
  • Se­di­men­te­ring
  • Peak fosfor
  • Migration
  • Nativitet
  • Mortalitet
  • Immi­gra­tion
  • Emi­gra­tion
  • Ex­po­nen­ti­ell till­växt
  • Bärkraft
  • J-kurva
  • S-kurva
  • Po­ten­ti­ell till­växt
  • Symbios
  • Mu­tua­lism
  • Mykorr­hiza
  • Kommen­sa­lism
  • Pre­da­tion
  • Pa­ra­si­tism
  • In­ter­spe­ci­fik kon­kurrens
  • In­tra­spe­ci­fik kon­kurrens
  • Sam­evo­lu­tion
  • Alle­lo­pa­ti
  • Gauses princip
  • Ekologisk nisch
  • Potentiell nisch
  • Realiserad nisch
  • Primär suc­ces­sion
  • Sekundär suc­ces­sion
  • Ekologiskt klimax
  • Magmatisk bergart
  • Granit
  • Gnejs
  • Sedimentär bergart
  • Kalksten
  • Jordart
  • Mineral­jord
  • Organogen jord
  • Jordmån
  • Brunjord
  • Förna
  • Mull
  • Podsoljord
  • Mår
  • Blekjord
  • Rostjord
  • Strandzon
  • Fritt vatten (pelagial)
  • Djup­botten­zon
  • Kom­pen­sa­tions­ni­vå
  • Oligotrof sjö
  • Eutrof sjö
  • Kon­ti­nen­tal­sockel
  • Kon­ti­nen­tal­brant
  • Kon­ti­nen­tal­slutt­ning
  • Djup­havs­slätt
  • Djup­havs­grav
  • Oceanrygg
  • Un­der­vattens­vul­kan
  • Innanhav
  • Bräckt vatten (brack­vatten)
  • Haloklin
  • Biom
  • Djungel
  • Regnskog
  • Slinger­växt
  • Epifyt
  • Öken
  • Vänd­kret­sar­na
  • Sol­in­strål­ning
  • Lågtryck
  • Högtryck
  • Savann
  • Grässtäpp
  • Pampas
  • Prärie
  • Lövträd
  • Kalksten
  • Taiga
  • Barrträd
  • Arktisk tundra
  • Per­ma­frost
  • Alpin tundra

Du ska också kunna:

  • Sätta in ekosystem i ett evolutionärt sammanhang, och förklara ekosystemets sammansättning och utveckling med hjälp av evolutionära begrepp.
  • Förklara hur en ökad koldioxidhalt i luften kan orsaka försurning i hav.
  • Förklara hur anlagda dammar i närheten av åkrar och vattendrag kan förhindra övergödning.
  • Förklara hur ett kretsloppstänkande kan hjälpa oss att passera ”peak fosfor”.
  • Förklara hur predation kan bidra till hög artrikedom och att hålla en bytespopulation på en hög nivå.
  • Förklara hur bergart påverkar jordart, som påverkar jordmån, som påverkar växtligheten och hela ekosystemet.
  • Känna igen olika typer av sjöar, och förklara deras ekologi.
  • Redogöra vilka speciella utmaningar Östersjön utsätts för.