- Ni delas in i lag, 4-5 personer/lag
- Varje lag skall göra en begreppskarta
- Skriv varje begrepp på PostIt-lappar
- Skriv stort – skall kunna läsas på 1,5 meters avstånd
- Klistra upp lapparna på ”blädderblockspapper”
- Det smarta med PostIt-lappar: De kan flyttas runt och klistras om!
- Gör pilar med förklarande text på vanligt vis.
- Tejpa upp begreppskartan på väggen här i klassrummet!
- Tid för detta: 40 minuter
- Skriv varje begrepp på PostIt-lappar
- Vernissage
- Ni skall alla gå runt och titta på varandras begreppskartor, och bedöma dem.
- Lagledaren stannar kvar vid sitt lags karta, för att kunna förklara den för den som har frågor/kommentarer
- Lagledaren skall också gå runt och titta på de andra lagens begreppskartor. Ni får själva ordna med ”avlösningsschema” e.dyl.
- Ni skall bedöma varandras begreppskartor efter:
- Tid: Satt kartan uppklistrad i tid?
- Tydlighet
- Går texten att läsa?
- Går pilarna att följa?
- Är de olika begreppen förklarade?
- Kunskap
- Kan ”kartmakarna” ämnet?
- Har ”kartmakarna” fått med alla ledord?
- Finns det några felaktigheter i begreppskartan?
- Tid för vernissage: 20 minuter
- Röstning
- Innan röstning får vardera lagledare möjlighet att ytterligare kommentera sitt egets lags begreppskarta
- Alla får rösta 1 (en) gång, på den begreppskarta de bedömde vara bäst enligt kriterierna ovan.
- Man får – naturligtvis – inte rösta på sin egen karta!
- Eventuell utslagsröst: Eder lärare! 😊
- Prisutdelning
- Förstapriset består av 5% extra på nästa skrivning, samt varsin klubba! 😋
- Vissa kommer även att få ”Juryns pris”! 😉
Ledord till begreppskartetävlingen
DNA | Protein(er) | Protein(er) | Kromosom(er) | Nukleosom |
Arv (Ärvs) | Replikation | Replikationsgaffel | DNA-helikas | DNA-polymeras |
RNA-primer(s) | Single-strand-bindande proteiner | Startpunkt(er) | DNA-sträng(ar) | DNA-sträng(ar) |
Adenin | Cytosin | Guanin | Tymin | Baspar |
Histon(er) | Cellcykel(n) | Interfas | G1-fas | S-fas |
G2-fas | Profas | Metafas | Anafas | Telofas |
Delningskromosom | Systerkromatider |
|
|
|