Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Täv­lings­för­be­re­del­ser

  1. Ni delas in i lag om 4-5 personer i varje.
  2. Varje lagmedlem väljer ut ett djur, och bestämmer så långt som möjligt phylum, klass, ordning etc. Man måste också skriva en beskrivning av djuret, som sedan kan läsas upp på tävlingen! Börja med att beskriva djuret i så allmänna termer som möjligt, för att sedan bli mer och mer specifik.
    1. Ni måste inom laget organisera er, så att ni tar djur från olika taxa!
    2. Viktigt att ni håller ”era” djur hemliga för era andra klasskompisar!
  3. På samma tid får ni själva studera vad som är typiskt för olika phyla, klasser o.s.v. (Tag hjälp av utdelat material.)
  4. Detta görs på en 120-minuterslektion.

Vinbergssnäcka. Vilken domän, rike, stam, klass, familj och så vidare hör den till?Vinbergssnäcka. Vilken domän, rike, stam, klass, familj och så vidare hör den till?

Själva tävlingen

  1. En lagmedlem läser upp en beskrivning av ”sitt” djur.
  2. Övriga lag får gissa först på phylum, sedan klass och ordning , och allra sist om man kan pricka in släktet/arten. (Bonuspoäng kan delas ut för detaljer som subphylum, familj etc.) 😉
    1. Någon lagmedlem ropar ”Stopp!”
    2. Uppläsaren slutar läsa
    3. Laget får gissa – om de gissar fel eller tar för lång tid på sig, går turen till övriga lag.
    4. När det gissats färdigt, fortsätter uppläsaren, tills klippt in alla detaljer om djuret.
  3. Vinnande lag får... Fina priser utlovas! 😊