Biologi 1
- Kursscheman
- Lektioner (videogenomgångar)
- Introduktion
- Cellbiologi
- Cellgenetik
- Kunskapsmål och nyckelbegrepp: Cellgenetik
- DNA-molekylens struktur och funktion (Biologi 1)
- Proteinsyntesen I: Transkription
- Proteinsyntesen II: Hur RNA-molekylen mognar
- Proteinsyntesen III: Translation
- Hur proteinsyntesen regleras
- Arvsanlag
- Hur DNA-molekylen kopieras (replikeras)
- Mutationer
- Mitos
- Meios
- Syntes av DNA, RNA och proteiner
- Kromosomer. Hur gener uttrycks.
- RNA-molekylerna
- Klassisk genetik
- Kunskapsmål och nyckelbegrepp: Klassisk genetik
- Klassisk genetik. Monohybrid klyvning
- Dihybrid klyvning
- Kopplade alleler
- Intermediär och kodominant nedärvning
- Könsbunden nedärvning
- Recessiva autosomala sjukdomar
- Dominanta autosomala sjukdomar
- Populationsgenetik: Hardy-Weinbergs lag
- Genetikens möjligheter: Avel och växtförädling
- Recessiva och dominanta mutationer. Kön
- Evolution och systematik
- Kunskapsmål och nyckelbegrepp: Evolution och systematik
- Introduktion till evolutionen
- Evolutionens grundpelare
- Bevis för evolutionen
- Konvergent (och divergent) evolution
- Samevolution
- Stabiliserande, riktat och disruptivt urval
- Artbildning och utdöende
- Hur man bygger ett släktträd (klassificering av organismer)
- Livets historia på ett år
- Hur livet uppstod
- Organismvärldens indelning
- Växternas systematik
- Djurens systematik
- Ryggsträngsdjurens systematik
- Människans evolution
- (inaktuella)
- Etologi och beteendeekologi
- Ekologi
- Kunskapsmål och nyckelbegrepp: Ekologi
- Ekosystem. Abiotiska och biotiska faktorer
- Näringskedjor och näringsvävar
- Energiflödet i ekosystemet
- Vattnets kretslopp
- Kolets kretslopp
- Kvävets kretslopp
- Fosforns kretslopp
- Populationer: Storlek och tillväxt
- Samhällsekologi: Att leva tillsammans
- Hur ett samhälle utvecklas: Ekologisk succession
- Från berggrund till förna: Skogen som ekosystem
- Sjön som ekosystem
- Havet som ekosystem
- Klimat & biom
- Värld att bevara
- Laborationer och övningar
- Gamla prov
- Slutprov o.dyl.
- Cellbiologi
- Cellgenetik
- Vad kan du om Cellgenetik?
- Instuderingsfrågor i Biologi 1: Cellgenetik
- Prov 2016-10-27 i Cellbiologi, Cellens genetik och Klassisk genetik
- Prov 2013-05-17 i Etologi och beteendeekologi samt Cellgenetik
- Prov 2008-10-14 i Cellgenetik
- Prov 2004-04-28 i Cellbiologi och genteknik, Nv1A
- Prov 2002-01-17 i Cellgenetik för Nv2A
- Prov 2001-05-08 i Cellbiologi och Cellgenetik för Nv2M
- Klassisk genetik
- Evolution och systematik
- Vad kan du om Evolution och systematik?
- Instuderingsfrågor i Biologi 1: Evolution och systematik
- Prov 2017-03-02 i Etologi, beteendeekologi och grundläggande ekologi (plus människans evolution)
- Prov 2016-12-15 i Evolution och systematik
- Prov 2012-01-30 i Klassisk genetik och Evolutionsteori
- Prov 2009-03-24 i Evolution och Systematik
- Prov 2008-11-14 i Evolution och Systematik
- Prov 2006-10-16 i Evolution
- Prov 2006-10-09 i Evolution
- Prov 2004-02-04 i Evolutionsteori
- Etologi och beteendeekologi
- Vad kan du om Etologi och beteendeekologi?
- Instuderingsfrågor i Biologi 1: Etologi och beteendeekologi
- Prov 2017-03-02 i Etologi, beteendeekologi och grundläggande ekologi (plus människans evolution)
- Prov 2013-05-17 i Etologi och beteendeekologi samt Cellgenetik
- Prov 2012-03-09 i Etologi och beteendeekologi
- Prov 2006-11-23 i Etologi för Nv3A & Nv3B
- Prov 2001-10-12 i evolution och etologi
- Ekologi
- Värld att bevara
- Pedagogiska resurser på nätet
Se också:
>
Administration
Miljövänligt hemma?
Uppgift
- Hitta 1 (en) produkt därhemma, som är bra miljöval. Varför är den det? Har den någon märkning som säger det? Vad betyder i så fall märkningen?
- Hitta 1 (en) produkt därhemma, som inte är ett bra miljöval. Vilken annan produkt kan man byta ut den mot? Varför tror du att ni inte gjort det hemma hos er?
Förbered dig på att kunna berätta kort (på 1-2 minuter) för dina klasskamrater om de båda produkterna någon gång i januari. 😊
Undersökning av en "lavlinje" i stadsparken | > |