Vad är beteendeekologi?
Vad är det för faktorer i en organisms liv, som gör att den lever på ett visst sätt?
Beteendeekologin kopplar samman etologi, ekologi och evolutionslära
Detta står inte i er bok: Håll i följande fråga i åtanke hela tiden när ni läser om beteendeekologi: Vad är det i djurens beteende, som gör att de maximerar sina geners överlevnad (sin fitness)?
Social organisation
Vilka fördelar resp. nackdelar har ett djur av att leva solitärt eller i flock?
Hur lever människan idag (igår, i morgon, vid historiens början...)?
- Skrattövning
Vilka faktorer tror eleverna påverkar om ett djur lever solitärt eller i flock?
- Tillgången på föda
- Hotbild från predatorer
|
Solitära djur |
Flocklevande djur |
Födotillgång |
Insektsätare
|
Växtätare
|
Hotbild från predatorer |
Skogslevande
|
Savannlevande
|
Fördelar med att vara solitärt/flocklevande rovdjur
|
Fördelar |
Nackdelar |
Solitärt levande |
Slipper dela bytet med andra |
Kan inte ta så stora byten |
Flocklevande |
Kan ta lite större byten |
Måste dela med sig av bytet till andra |
Vilken strategi en art "valt" är alltså huvudsakligen beroende av tillgången på föda!
Vissa djur, t.ex. lejon, kan skifta mellan de olika strategierna.
Regn på savannen för med sig stora (enorma!) hjordar gnuer och zebror
- Gott om bytesdjur, som är stora och svåra att nedlägga för ett ensamt lejon
- Lejonen bildar flockar
Torrtid på savannen
- Hjordarna försvinner
- En del lejon följer med
- Andra stannar kvar; livnär sig på mindre bytesdjur.
- Dessa små bytesdjur är för små för att kunna dela med sig av
- Lejonen lever solitärt.
Lejonen maximerar på detta viset hela tiden sitt födointag.
Kolonilevande djur
Att häcka i kolonier kan ses som en form av flockbeteende.
Fördelar |
Nackdelar |
|
|
Revir
Vad är ett revir?
- Ett fysiskt område, som en individ motar bort andra individer av samma art från.
Markeras genom...?
- Akustiska, visuella och kemiska signaler
Vad finns i reviret?
- Föda
- Boplats
Storleken beror på hur pass "rikt" området är på resurser:
- Rikare områden ⇒ mindre revir.
Rangordning (hackordning)
Fråga eleverna, vad innebär detta?
Hackordning finns t.ex. hos tamhöns.
- Hur beter sig en högre rankad höna, om en lägre rankad höna råkar få tag i en godbit?
Varför "accepterar" djuren sin plats i rangordningen? Varför slåss de inte med näbbar och klor för en bättre plats i gruppen?
- Er bok nämner det bara kortfattat: I en kamp finns det ju risk för att båda skadas.
- Länge tyckte man detta var ett exempel på artselektion.
- De lågt stående på rangordningen, accepterar sitt öde
- För artens (gruppens) bästa, är det bäst om endast de bästa för sina gener vidare.
- Ref: Konrad Lorenz, Aggression.
- Med hjälp av matematiska modeller kan man förklara - och testa! - dessa beteenden utifrån teorin om den själviska genen.
- Till många biologers förtret, klarar man sig inte utan matematik här heller... ;-)
Altruism
Fallet med vampyrfladdermössen
Fråga eleverna, vari ligger "vinsten" för en individ att hjälpa en annan?
- Social kontroll nödvändig!
Släktskapsselektion
Ett lysande exempel på att den själviska genen härskar! 😊
Alarmläten hos jordekorrar i USA
- Den individ, som avger larmet, löper större risk att falla offer för rovdjuret
- Oftast äldre honor som avger larmet
- Oftast ungar till eller syskon till "roparen" lyckas fly
- Individen kanske dör, men generna lever vidare i ungarna!
Ju närmre släkt individer är, desto större tendens har de att vilja "offra" sig för varandra
Gäller detta också för människan?
- Ja, I ALLRA HÖGSTA GRAD!