Plocka fram
- 22 Falconrör
- Materiel till "Jesustricket"
Introduktion
Om mig: Magnus Ehinger
Vem är jag?
Lektor i kemi och biologi.
Tidigare forskning på vissa specifika molekylers funktion i immunsystemet.
Undervisar i år Biologi 1, Experimentell fysik & kemi och Gymnasiearbete. Och så Kemi 1 också, förstås!
Jag fyller 54 år i höst, har tre barn Fredrika (25 år), Lovisa (22 år) och Hjalmar (20 år). En hund, Newton, och två katter, Pasteur och Curie. Och en fru, Anna, har jag också. 😉
Du når mig här:
Mejladress: magnus.ehinger@lund.se
Hemsida: https://ehinger.nu/undervisning
Facebook: facebook.com/meundervisning
Upprop
Tider - jag börjar lektionen med upprop!
- Betyder inte att man kan komma senare om man heter ”Öhman”... 😉
Närvaro – Vill man ha betyg, måste man
- göra och lämna in alla inlämningsuppgifter
- närvara på alla laborationer
- närvara på lektionerna
Mobiltelefoner – ska vara ljudlösa, i mobilhotellet.
- Tips: Sätt på flygplansläge, sparar batteri.
Naturbehov – utnyttja pauserna mellan lektionerna (och ibland i lektionen)
Äta och dricka på lektioner och laborationer är förbjudet av säkerhetsskäl.
Av samma anledning: Inga ytterkläder på i salen.
Google Classroom
Meddelanden skickas via Google Mail.
- Google-kalendern: Alltid (i princip) läxa i kemi.
- Lägg märke till läxan till nästa gång!
Uppgifter (planeringar, laborationer, med mera) läggs ut i Google Classroom. Varför? För att Google Classroom är så mycket smidigare! (Vi kommer också att släppa Vklass från och med nästa läsår.)
- Kursen i Google Classroom: Allting annat (utom prov) – Kursplanering, labbinstruktioner med mera.
Gå med i din kemi 1-kurs i Classroom:
Vi kollar på den första planeringen i Classroom. Lägg märke till:
- Kursschemat
- Var videogenomgångarna finns
- Var man kan läsa i läromedlet
- Länken till snabbkollen
- Länken till övningsuppgifterna
Mitt flippade klassrum
Vad betyder det att flippa på undervisningen?
Vi flyttar instruktionen från skolan till hemmet!
Du förbereder dig hemma, oftast genom att titta på en videogenomgång
- Ta anteckningar
- Besvara en "snabbkoll"
Snabbkollen hjälper mig att se
- att du förbereder dig ordentligt
- vad du/ni tyckte var svårt med videogenomgången
Varför flippa?
Allt hänger på när och var som själva lärandet sker.
- Under föreläsning? Nej.
- När man jobbar med materialet? Ja!
Var är läraren när inlärningen sker?
- "Föreläsningsundervisning": Hemma hos sig.
- Flippad undervisning: Med eleven, i skolan
Vad förväntas du göra hemma?
Förbereda dig enligt lärarens instruktioner.
Kolla schemat på Vklass: Jag fyller i hur ni ska förbereda er till varje gång.
- Undersökning: Har du tillgång till internet hemma?
- Till nästa gång: Förbered dig genom att kolla på videogenomgången "Kemins födelse" eller läsa angivna sidor i läromedlet. Glöm inte snabbkollen!
Vad förväntas du göra i skolan?
"Läxan" görs i skolan: Övningsuppgifter, labbrapporter, grupparbeten.
- Då finns läraren med som stöd och hjälp!
Du ska alltid ha med dig:
- Lärobok
- Dator
- Anteckningsblock
- Penna & suddgummi
- Miniräknare (telefon är inte tillräckligt)
Hur är din tillgång till internet hemma?
Undersökning i Google Classroom.
Vad ingår i kursen?
Progressionstest 1 i Kemi 1. (Utskrivet på papper denna gång, eftersom Inspera troligen är "skakigt" för eleverna så här tidigt.)
"Jesustricket": Hur man förvandlar vatten till vin
Kemi = läran om materia, och hur den förändras.
Hur studerar man kemi? Före – under – efter
Oavsett vad man pluggar gäller "före – under – efter"
- Detta är nyckeln till lyckade studier!
Före
Läs innehållsförteckningen i boken
Gissa vad rubrikerna betyder!
- Att gissa förbereder hjärnan på vad som ska komma
- Det spelar ingen roll om man gissar fel! Det viktiga är att hjärnan är förberedd!
Avväpna boken
- Bläddra igenom nästa kapitel: 5 s per uppslag, i jämn takt.
- Fastna inte och läs, fortsätt bläddra.
- Upprepa avväpningen varje dag under en vecka
- På detta sätt förbereder du igen hjärnan på vad som ska komma
Kolla dagens lektion på schemat i Vklass innan lektionen.
Under
Man måste gå på lektionerna (surprise!)
Man måste ha med anteckningsmateriel:
- penna – gärna fyrfärgspenna för att kunna anteckna med färg.
- papper – gärna kollegieblock.
- Framsidan: Anteckningar. Sätt datum!
- Baksidan: Räkneuppgifter
Ha gärna med en pärm (eller mapp) – det blir mycket mycket papper med tiden!
Anteckna för att minnas – och för att hålla dig vaken!
Ibland kommer jag att avsluta dagens lektion med ett förhör.
Efter
Det exponentiella minnet
- Man minns många detaljer från idag eller igår
- Allteftersom tiden går, glömmer man detaljerna
- Detta är en nödvändighet för att hjärnan inte ska drabbas av "information overload". ?
För att minnas något, måste man påminna sig om saken precis innan man är på väg att glömma det.
Påminnelsen kan ske i längre och längre intervall.
Med hjälp av dina anteckningar:
- Titta igenom dina anteckningar från dagens lektion direkt när du kommer hem. Detta tar 1-2 minuter
- Titta igenom vad du gjorde för precis en vecka sedan
- Titta igenom vad du gjorde för precis en månad sedan
Sammanlagt 5-10 minuters repetition. När du gjort detta, minns du mycket längre tid än om du pluggar mycket och sällan (som inför prov)
Läxor
Ni kommer att få "kemiläxa" – flipp till varje dag. Den kommer att bestå av en videogenomgång som ska ses och tas anteckningar från. En snabbkoll ska också besvaras.
"Traditionella" läxor, till exempel övningsuppgifter och labbrapportskrivande, ska i så stor utsträckning som möjligt göras i det gemensamma utrymmet (i klassrummet).
Kursschema, Kursplan
Andra klasser jag diskuterat med: ”Hellre flera små skriftliga än ett/två stora prov”
Provtillfällena bestäms på planeringskonferensen i början på varje termin. 😊
Vad säger skolverket om kursen Kemi 1?
Kursplanen för Kemi 1 (KEMKEM01) finns på den här länken. Där står också betygskriterierna.
Hur sätter jag betyg i Kemi 1?
Utvärderingen av er kunskap i kemi kan delas upp i fyra olika områden:
- Kemisk teori
- Praktik
- Kemins betydelse för samhället
- Självvärdering
Till varje område finns en uppsättning kriterier som du som elev måste ha nått upp till för att få ett visst betyg.
1. Kemisk teori
Denna delmatris kan användas för varje område i kursens centrala innehåll.
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Hur kemins modeller och teorier utvecklas | Redogör översiktligt utifrån något exempel | Redogör utförligt utifrån några exempel | Redogör utförligt och nyanserat utifrån några exempel |
Teorier och modellers giltighet och begränsningar | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | Eleven värderar dessa med nyanserade omdömen |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
2. Praktik
| E | C | A |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Formulera relevanta hypoteser och egna frågor | Eleven gör detta med viss säkerhet | Eleven gör detta med viss säkerhet | Eleven gör detta med komplexa frågor med säkerhet |
Planera, experimentera och observera | Eleven gör detta i samråd med handledare | Eleven gör detta efter samråd med handledare | Eleven gör detta efter samråd med handledare |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Eleven ger nyanserade omdömen samt motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
3. Kemins betydelse för individ och samhälle
| E | C | A |
Frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle | Eleven diskuterar dessa översiktligt | Eleven diskuterar dessa utförligt | Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat |
Argument och konsekvenser | Eleven för fram enkla argument, och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande | Eleven för fram välgrundade argument, och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande | Eleven för fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Källor och källkritik | Eleven gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans | Eleven gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
4. Självvärdering
| E | C | A |
Den egna förmågan och situationens krav | Eleven bedömer dessa med viss säkerhet | Eleven bedömer dessa med viss säkerhet | Eleven bedömer dessa med säkerhet |
Alltsammans kommer att utvärderas på
- Er aktivitet på lektionerna
- Prov
- Hur ni utför laborationerna
- Hur ni redovisar laborationerna
- Fördjupningsarbete i kemi