Tid: 60 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Utdelat papper med strukturformler.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning av provet
Vid de mer utförliga frågorna har jag bedömt det vetenskapliga språket i svaret. Dessa bedömningar har jag sedan vägt samman till en enda bedömning av språket. Det är denna språkliga sammanvägning (inte de enskilda vid varje fråga) som räknas som A-, C- eller E-poäng.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar medför risk för avdrag.
- Glucoraphanin är ett ämne som finns i olika kålsorter, bl.a. broccoli. Du kan se strukturformeln för glucoraphanin nedan.
Studera strukturen noggrant och ange vilken sockerart som ingår i strukturen. Ange dess fullständiga namn.Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/0/0)
- Vad är det för likheter och skillnader på en nukleotid och en nukleosid?
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/0)
Del II. Ringa in de rätta alternativen.
- Vilken av följande molekyler kan betraktas som slutprodukt i glykolysen?
- Vilka tre av följande påståenden om enzymer och deras funktion är korrekta?
- De flesta enzymer är proteiner, men det finns några som inte är det.
- När ett substrat binder till enzymets aktiva yta förändras enzymets tredimensionella struktur.
- När ett substrat binder till ett enzym frigörs det alltid energi.
- Vid kompetitiv inhibering binder en inhibitor till samma ställe som substratet skulle ha bundit till.
- I en enzymkatalyserad reaktion gäller alltid att ΔH < 0.
- I en enzymkatalyserad reaktion är aktiveringsenergin i storleksordningen 10-100 gånger lägre än i en icke-enzymkatalyserad reaktion.
Analysera och besvara frågor (1/1/0)
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- Titta på modellen av en molekyl här till höger. (Vitt = väte, svart = kol, rött = syre, gult = fosfor, blått = kväve.) Vad är det för en typ av ämne, och vad har det för kemiska egenskaper och biologiska funktioner? Redogör så utförligt och nyanserat som möjligt.
- I ett försök sätter man ut en av aminosyrorna asparaginsyra, alanin eller arginin på ett filterpapper enligt nedanstående bild. Filterpappret är indränkt i en buffert vars pH = 6,00. Därefter fäster man en sladdar i vardera änden av filterpappret, och kopplar till en strömkälla.
Efter ett tag avbryter man försöket, och analyserar filterpappret. Då ser man att aminosyran vandrat mot den positiva polen enligt nedanstående bild.
Vilken av aminosyrorna var det? Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt!Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (0/1/1)
Facit
Betygsgränser
Max: | 14,0 | (6/5/3) | ||
Medel: | 10,2 | (5,0/3,6/1,6) | ||
E: | 4,5 | |||
D: | 7,0 | varav | 2,5 A- eller C-poäng | |
C: | 9,0 | varav | 4,0 A- eller C-poäng | |
B: | 10,5 | varav | 4,0 C-poäng och | 1,5 A-poäng |
A: | 12,5 | varav | 4,5 C-poäng och | 2,5 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
- β-glukos
- Både nukleotiden och nukleosiden har en sockerrest (ribos) och en kvävebas. Nukleotiden har också 1-3 fosfatgrupper, vilket inte nukleosiden har.
Del II. Ringa in de korrekta alternativen
- c
- b, c, d
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- E – Eleven konstaterar att det är en fosfolipid
C – Eleven redogör för fosfolipidens hydrofila huvud och hydrofoba svansar.
A – Eleven kopplar samman fosfolipidens kemiska egenskaper med hur det går till när biologiska membran bildas.
- C – Eleven redogör utförligt för varför asparaginsyran är negativt laddad vid det angivna pH-värdet
A – Eleven drar slutsatsen att eftersom asparaginsyran är negativt laddad, måste den vandra mot den positiva polen.