Skriv ut eller kopiera den här matrisen, och fyll i var din egen kunskapsnivå ligger. På så sätt får du en uppfattning om vad du kan, och vad du behöver repetera.
Proteiner
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vilka olika typer av funktioner ett protein kan ha.
|
|
|
|
- Jag vet vad en di-, tri-, oligo- och polypeptid är.
|
|
|
|
- Jag kan, med hjälp av strukturformlerna för aminosyrorna, skriva strukturformeln för en dipeptid och markera peptidbindningen.
|
|
|
|
- Jag vet vad aminoterminal (N-terminal) är.
|
|
|
|
- Jag vet vad karboxyterminal (C-terminal) är.
|
|
|
|
- Jag kan ge exempel på några viktiga oligopeptider.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför ett proteins struktur är viktig att känna till.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad ett proteins primärstruktur är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad ett proteins sekundärstruktur är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur en α-helix är uppbyggd.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur en β-platta är uppbyggd.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad ett proteins tertiärstruktur är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad ett proteins kvartärstruktur är.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för vilka typer av bindningar som håller samman ett proteins tertiär- och kvartärstrukturer.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad som händer när ett protein denatureras.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför ett protein denatureras.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför denaturering av ett protein oftast är irreversibel.
|
|
|
|
Enzymer
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad ett enzyms substrat och produkt(er) är.
|
|
|
|
- Jag vet vad ett enzyms aktiva yta är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara hur det går till när ett enzym utför sin ”uppgift”.
|
|
|
|
- Jag kan förklara varför ett enzym fungerar med utgångspunkt i bindningar och endo- och exoterma reaktioner.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad skillnaden mellan kompetitiv, icke-kompetitiv och anti-kompetitiv inhibition är.
|
|
|
|
Katabola reaktioner
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad katabolism, anabolism och metabolism är.
|
|
|
|
- Jag vet var i kroppen fetter, protein och kolhydrater bryts ned.
|
|
|
|
- Jag vet vad cytoplasma, mitokondrie och cellmembran är.
|
|
|
|
Bärarmolekyler
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad ATP har för funktion som ”bärarmolekyl”.
|
|
|
|
- Jag vet hur ATP-molekylen är uppbyggd.
|
|
|
|
- Jag vet vad som händer ur energisynpunkt när ATP bildas, och när ADP + Pi bildas.
|
|
|
|
- Jag vet vad koenzym A har för funktion som ”bärarmolekyl”.
|
|
|
|
- Jag kan visa med strukturformler hur koenzym A bär på en acetylgrupp.
|
|
|
|
- Jag vet vad NAD+ har för funktion i cellen.
|
|
|
|
- Jag vet vad som händer med NAD+ när den reduceras och NADH + H+ när de oxideras.
|
|
|
|
Glykolys
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan skriva en reaktionsformel för förbränning av glukos.
|
|
|
|
- Jag kan skriva strukturformeln för glukos i linjär form.
|
|
|
|
- Jag kan skriva strukturformeln för pyruvat.
|
|
|
|
- Jag vet vad som händer när glukosmolekylen fosforyleras.
|
|
|
|
- Jag vet vad som händer när fruktos-1,6-bisfosfat-molekylen spjälkas.
|
|
|
|
- Jag kan skriva en reaktionsformel för glykolysen.
|
|
|
|
- Jag vet vad som väntar pyruvatjonerna vid anaeroba förhållanden.
|
|
|
|
- Jag vet vad som väntar pyruvatjonerna vid aeroba förhållanden.
|
|
|
|
β-oxidation
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet var β-kolet på en karboxylsyra sitter.
|
|
|
|
- Jag vet vad slutprodukten i β-oxidationen är.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för vad det är som händer i de olika reaktionsstegen i β-oxidationen.
|
|
|
|
Aminosyrornas metabolism
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad en ketosyra är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad som händer vid en transaminering.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad som händer vid en deaminering.
|
|
|
|
- Jag kan skriva struktuformeln för urea (karbamid).
|
|
|
|
Citronsyracykeln
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag kan skriva en reaktionsformel med strukturformler för det allra första steget i citronsyracykeln.
|
|
|
|
- Jag vet vilka viktiga molekyler som bildas i citronsyracykeln.
|
|
|
|
- Jag vet vilken molekyl som oxideras i citronsyracykeln.
|
|
|
|
- Jag kan redogöra för de åtta stegen i citronsyracykeln.
|
|
|
|
Elektrontransportkedjan
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet var elektrontransportkedjan äger rum.
|
|
|
|
- Jag vet vad en protongradient är.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad som händer i de olika proteinkomplexen i elektrontransportkedjan.
|
|
|
|
- Jag vet vad som händer i ATP-syntaset.
|
|
|
|
- Jag kan förklara vad det är som driver ATP-syntaset.
|
|
|
|
Anabola reaktioner
Frågeställning |
😟 |
😐 |
😊 |
- Jag vet vad glukoneogenes är.
|
|
|
|
- Jag vet var glukoneogenesen äger rum.
|
|
|
|
- Jag vet vilka molekyler som används som byggstenar i glukoneogenesen.
|
|
|
|
- Jag vet vad fettsyrasyntes är.
|
|
|
|
- Jag vet var fettsyrasyntesen äger rum.
|
|
|
|